Forum

Skurv i Ingrid Marie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 12. december 2005 kl. 11.16

Hej
Er der nogen der har haft held med (ikke alt for kemisk) bekæmpelse af skurv i frugttræer? Har et Ingrid Marie æbletræ som har fået mere og mere skurv efterhånden.

Er indstillet på at prøve med svovl hvis det virker, men hvor får man fat i det?

Er der nogen der har andre bud? og hvornår skal man gøre det?

På forhånd tak

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. december 2005 kl. 18.00

Hej Rikke
Skurv kommer fra de gamle blade, så først og fremmest er det smart at samle så mange blade sammen som muligt – få dem væk fra området, enten grav dem ned, brænd dem eller komposter dem, så de er helt omsat, men du burde også få alle andre i området til at gøre ligeså, hvis det skal hjælpe noget af betydning. En findeling af alle blade med plæneklipper har også en vis virkning, ligeledes gødning med urea.

Prøv at se Pometets hjemmeside, hvor der er mange tips i forhold til sygdomme i frugttræer – www.pometet.kvl.dk/Aeblehistorier/Aeblesygdomme.htm
Svovlsprøjtning har effekt, men der skal startes når temperaturen når 15 grader og der skal sprøjtes hver uge, hvis der er risiko for at det vil give den mindste regn og det stinker af rådne æg. Har du et stort træ, er det stort set umuligt at gennemføre denne sprøjtning, men du er velkommen til at købe i små portioner hos mig – se min hjemmeside www.de-gamle-sorter.d

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. december 2005 kl. 15.09

Jeg har et Golden Delicious æbletræ, som det må frarådes at plante, da det nærmest suger skurv til sig. I øvrigt smager nyplukkede og modne Golden Delicious æbler helt, helt anderledes end de grønne, de sælger i supermarkedet. Men det er en helt anden historie.

Tilbage til skurven. Det er helt sikkert en god ide, som skrevet ovenfor, at fjerne skurvangrebne blade. Regnormene æder også en del, men fjern de fleste, hvis regnormene ikke plejer at få gjort rent bord. Det er dog også godt for jorden – og regnormene, at der er lidt dække i vinterhalvåret. Det er det sædvanlige dilemma med gyngerne og karussellen.

Men det er også vigtigt, at der er masser af lys og luft rundt om og inde i træet. Mit Golden Delicious træ er beskåret, så det ligner en udfoldet paraply med kun et lag grene og der er meget luft inde omkring stammen. Det har helt sikkert hjulpet – i år har jeg en del æbler næsten uden skurv og nogle med minimal skurvangreb. Dem med megen skurv fjernede jeg i september til kompost, det var især på NØ-siden.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heinz Larsen, 3. juni 2007 kl. 10.59

Jeg har også et æbletræ som har været stærkt angrebet af skurv. I led med gode råd fra andre havefolk, som har skrevet på nettet har jeg nået et godt stykke med dette problem. Jeg har dels skåret træet tilbage fra 5 til 3 hovedgrene. Dernæst har jeg spændt disse 3 hovedgrene fra hinanden med elektrikkerrør og ledning som løber igennem røret og omkring grenen (husk at beskytte grenen med evt en stump rørskål til isolering af vandrør, så bark og gren ikke bliver beskadiget) Jeg bortskærer yderligere skud som grenene sætter ind mod midten af kronen for at skabe luft. Ca 4 gange årligt sprøjter jeg træet med en blanding af Atemon og vand, hvilket ikke tager længere end ca et kvarter.

Nu har jeg et flot harmoninsk træ med kun lidt forkomst af skurv.

Ps. jeg har gjort det til en vane at fjerne evt angrebne blade af træet når jeg kommer forbi, det hjælper også en del.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Arlet, 2. september 2007 kl. 23.20

Hej
Jeg har plantet 4 frugttræer, 3 æbeltræer og 1 blommetræ, i vores sommerhus for 3 år siden, nu har alle træerne fået brune kanter på bladene faktisk alle blade er angrebet og de få frugter er kun små misfostre, hvad kan årsagen være, de står ca. 3 meter fra en å.

Er der nogen der kan hjælpe mig.

Hilsen Lone Arlet

Nyt svar til emnet »Skurv i Ingrid Marie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skurv i Ingrid Marie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider