Forum

Hvordan undgås dræbersnegle ved plantebytning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Britt, 21. april 2006 kl. 0.31

Jeg har fået tilbudt en masse stauder fra en have, hvor der er dræbersnegle – og jeg har indtil nu undgået dem i vores have. Hvordan kan jeg sikre at jeg ikke får sneglene med planterne hjem?

Kan man spule rødderne fri for jord? Eller vil det ikke hjælpe noget?

Hvor langt nede i jorden sidder æggene?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. april 2006 kl. 12.31

Jeg ville ikke falde for fristelsen, hvis det drejer sig om en masse stauder fra en befængt have. Dræbersnegle kan du ikke udrydde igen – og du importerer dem samtidig til nabolaget og andres haver.

Jeg har desværre prøvet at købe jordbærplanter i et havecenter, som er tilsluttet en af de store kæder, så ikke engang her kan du vide dig 100% sikker på, at du ikke får dræbersnegle med, men risikoen burde være væsentlig mindre.

Jeg har heller ikke dræbersnegle i min have, så når jeg en enkelt gang køber planter, så skyller jeg al jorden af rødderne, og med et forstørrelsesglas ser jeg meget omhyggeligt efter, om der er små snegle og æg, der gemmer sig. Planterne får en meget dårlig start med en metode. Så hvis det er muligt, så sår jeg helst frø eller bruger stiklinger.

Du kan læse mere om dræbersnegle her – der er også foto af æg og en lille snegl:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/37.html

Nyt svar til emnet »Hvordan undgås dræbersnegle ved plantebytning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvordan undgås dræbersnegle ved plantebytning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider