Forum

Hvide pletter på tomat- og peberplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 5. juni 2006 kl. 11.23

Hejsa

Jeg har fået god hjælp her før – så nu prøver jeg igen.

Jeg har et par tomatplanter og en peberfrugt ud i potter (hver sin). Her et par uger efter er de ganske sølle alle sammen. Bladene mister farven og får store hvide pletter, hvorefter de klapper sammen og visner. Der er ingen belægninger på undersiden af bladene. (Ville egentlig vedlægge et billede, men kan man det her?)

Er det svamp eller hvad? Skal jeg skynde mig at smide dem ud, inden de smitter clematis og roser?

Håber I kan hjælpe.

Hilsen
Mette

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 5. juni 2006 kl. 11.44

Hej Mette

Mon ikke bare det er kuldepletter. Hvert år når jeg sætter mine tomatplanter ud friland, får de kuldechock. Bladene bliver slappe og får hvide pletter som dine, men efter 1 uge så plejer der at komme nye blade på igen, det er som om de lige skal vende sig til kulden, og det har jo indtil i går været meget koldt.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. juni 2006 kl. 12.21

Hej Mette.

Efter min erfaring er det også lyset de ikke kan tåle. Man bør skygge dem de første dage i det fri. Tomater er ret hårdføre, og jeg tror, ligesom Helle, at de kommer over det, men bliver selvfølgelig sat noget tilbage.

Mvh. Hans

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 5. juni 2006 kl. 12.29

Tak Helle og Hans,

Det lyder som de helt rigtige forklaringer. Jeg aflyser panikken.

Hilsen
Mette

Nyt svar til emnet »Hvide pletter på tomat- og peberplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvide pletter på tomat- og peberplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider