Forum

Galmider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. juni 2006 kl. 0.15

Hjælp, jeg har lige opdaget, at mine 3 store, gamle solbærbuske er hårdt angrebet af galmider. Jeg kiggede ellers efter i tidligt forår, men opdagede ikke nogen, så siden da har jeg slet ikke tænkt på at kigge efter.

Nu kan jeg se, at de har "vandret over i nye skud", som der står, når jeg søger på emnet her i Havenyt. Flere grene med de gamle mide-bo er halvt visnede, andre grene har uudviklede frugtansatser.

Jeg har klippet en del både gamle og nye grene af og smidt dem i skraldeposen. Men at få fjernet hver enkelt af både gamle og nye skud vil tage en eftermiddag og så vil der nok være nogen, jeg har overset alligevel.

Har nogen oplevet, at buskene overlever et sådant angreb?

P.S. Jeg kom hurtigt hen til det sted, hvor jeg smed de beskårne grene sidste efterår og fik fjernet en del af dem, her sad adskillige små runde mumier.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. juni 2006 kl. 11.44

Hej Clara
Du er bare uheldig og nu kommer arbejdet. Du skal fjerne alt du har af solbær, incl. hvis der står nogle selvsåede i hegn og andre steder i nærheden. Samtidig skal du henvende dig til naboer, for de har samme problem, men stor sandsynlighed. Alt skal ryddes, og brændes – og det skal være snart. Så kan I nemlig plante – et nyt sted til efteråret og få solbær næste sæson igen.

Miderne er uhyre smitsomme og derfor skal der gås så drastisk til værks. Det nytter ikke at fjerne de angrebne grene, for miderne har bredt sig til resten af planten og vil bare dukke op senere.

Til 1. november kan der så laves fælles indkøb af barrods planter og prisen vil på den måde være overkommelig.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. juni 2006 kl. 19.53

Det lyder voldsomt. Jeg har da haft nogle få galmider før i et tidligt forår, som jeg fik fjernet uden at gå buskene systematisk igennem.

Jeg vil meget nødigt fjerne buskene. Det er også svært. Jeg fjernede for 7–8 år siden den fjerde busk, som var der, fordi den fik rust, og det var næsten umuligt at få den dybe midterrod op.

Hvad kan galmider smitte (udover blommetræ), kan de smitte syren? – Tak for svar!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. juni 2006 kl. 18.37

Hej Clara
Galmiderne smitter heldigvis kun solbær, men du må lære at være konsekvent i det her spørgsmål, for hvis du lader stå til, må du efter et par år erkende at du ikke får nogle solbær mere. Planterne svækkes så meget af miderne, at de stopper bærsætningen. Derfor er der kun den hårde vej tilbage.

Du må i nabolaget finde ud af om der er en hjælpende hånd til opgravningen – for det er ikke så vanskeligt, da planter i "ribes" familien ikke har særligt dybtgående rødder.

D.v.s. der graves ned på alle sider af planten – og de fleste gange kan den så vippes op, med et par kraftige spader – eller andre former for vippestænger.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. juni 2006 kl. 23.33

Hej Boi

Tak for svar igen. Idag har jeg gået hver en stilk efter og fjernet alle runde knopper – om jeg så også har fjernet sunde ansatser til nye skud, ved jeg ikke. Og jeg har luget under buskene. Under hække lugede jeg fornylig.

De 2 af naboerne har deres solbærbuske fra mig, så de må lide med mig, og jeg vil tilbyde at gå deres buske efter. Den 3. har ingen solbær.

Sådan bliver det i år, og så vil jeg nyde de solbær, der trods alt er på buskene.

Jeg synes, jeg har god erfaring med, at lidt ekstra pleje er nok, når de gamle hække, æbletræer osv. er truede. Men vi får se næste år. Hvis det da er endnu værre, vil jeg følge det råd. – Bortset fra, at jeg nok vil vente et par år med at plante nye, for smitten er jo stadig i haven selvom jeg fjerner de gamle buske.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. juni 2006 kl. 21.22

Hej Clara
Du har ikke fjernet anlæggene til miderne, for de sidder stadig i dine buske – du kan bare udsætte angrebene ved at fjerne de knopper, du kan se er angrebet.

Miderne kan ikke overleve andre steder end i solbærbuske, det er derfor der skal gås så drastisk til værks – med at både du og naboerne alle fjerner buskene på en gang.

Nyt svar til emnet »Galmider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Galmider

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider