Forum

Larver spiser mine ribs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 13. juni 2006 kl. 21.37

Mine 2 år gamle ribsbuske er (igen) i år blevet angrebet af en mængde små larver, som spiser bladene, så de ser helt afpillede ud. Jeg har prøvet at spule dem – men fik ikke alle med. Så nu har jeg fjernet mange af de blade, der var angrebet + larverne. Er det den rigtige måde, at komme larverne til livs på? Og er de ''farlige'' for ribsen? Og ved nogen mon hvad det kan være for nogle? De er grønne med sorte aftegninger.

mvh Mette

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. juni 2006 kl. 7.05

Det er muligvis bladhvepselarver. Det er fint, at du har spulet og fjernet manuelt, men fortsæt med det regelmæssigt. Du kan evt også banke stammen let med en pind, så larverne falder af. Du må generelt holde øje med planterne. Blade med mindre skader bør blive siddende, så fotosyntesen ikke hæmmes for meget.

Det er iøvrigt en god idé til næste år, at sørge for forskellige fuglekasser i haven, både med indflyvningshul på 28 og 32 mm så du kan tiltrække flere mejsearter samtidig. De tager mange larver.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 14. juni 2006 kl. 16.12

Tak for rådet. Jeg vil holde vågent øje med de små bæster fremover – og sætte fuglekasser op.

mvh Mette

Nyt svar til emnet »Larver spiser mine ribs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver spiser mine ribs

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider