Forum

Hvide fluer og larver i bøgehækken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stefanie, 14. juni 2006 kl. 11.33

Hej

Mit 30 m2 paradis er omgivet af en bøgehæk, som i år pludselig er overfyldt med bittesmå, hvide fluer og grønne larver, der forpupper sig i bladskuddene. Bladene er klistrede og hækken vokser stort set ikke.

Er der nogen der har et bud på, hvad det er, og hva jeg kan gøre for at slippe af med problemet?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 14. juni 2006 kl. 11.54

Spul larverne af med vandslangen

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. juni 2006 kl. 16.33

Hej Stefanie

Prøv at gå ind på dette link.

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/2985.htm

Helle – www.helleshave.dkl

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Brandt, 16. juni 2006 kl. 8.22

Hej

Jeg tror at jeg har fået lus i min buxbom. Jeg opdagede, at der over det hele hænger små hvide "uldtotter" (det nærmeste, jeg kan komme i at beskrive det).

Hvad kan der gøres ved det?

Venlige hilsner
Heidi Brandt

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stefanie, 17. juni 2006 kl. 10.21

Hej Heidi
det lyder mere som spindemøl, der åbenbart er meget udbredt i år. Prøv at se, om ikke der sidder små larver i midten af "uldtotten". Det siges, at man ikke kan gøre andet, end at pille dem af og slå dem ihjel – det foreslås at man kan trampe på dem, men det forekommer mig temmelig ulækkert.

Hilsen Stefanie

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stefanie, 17. juni 2006 kl. 10.23

Hej Helle
jeg har været inde og kigge under skadedyr, men ikke fundet noget, der ligner. Nu har jeg klippet hækken (føj for den...!) og det har reduceret angrebet noget. Men der er nok ikke andet at gøre end at vente på at det går over af sig selv.

Jeg har prøvet at spule, men det hjælper ikke meget, når alle naboers hække også er angrebet – desværre.

Hilsen Stefanie

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahl, 16. maj 2008 kl. 19.37

Desværre hører jeg med til de, hvis planter er besøgt af lus og larver.

Mine buxbom er igen i år blevet angrebet. Sidste år forsøgte jeg at spule med koldt vand, jeg sprøjtede med sæbevand og jeg forsøgte at klippe mig ud af problemet, men jeg kom ikke af med de små djævle. Tilsidst gik jeg på planteskolen og købte insektgift og så fik de af sprøjten – det hjalt. Jeg skal have sprøjtet dem igen i år.

Jeg fik sidste år at vide, de blev angrebet, hvis de ikke havde fået vand. Men det holder ikke helt stik. Vi har vandet op til flere gange her i foråret, men nej.

Det er ikke blot mine buxbom, der er fyldt med lus, det er også roser og bøgehækken. Puha, hvor er det ærgeligt.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. maj 2008 kl. 21.49

Det med mangel på vand, du har fået at vide, skyldes antagelig det forhold, at tørkestressede planter er mere sårbare for angreb af lus kombineret med en høj formeringsrate ved høje temperaturforhold. Der er masser af lus her midt i maj i år. Og vil givet være det i de kommende år!

Op med mejsekasserne til efteråret folkens. Husk, at sætte flere kasser, så der er lidt at vælge imellem og til 2. kuld. Både blåmejse (28mm hul) og musvit (32mm). Placering i skygge. Og ja, så indstilles giftsprøjtningen selvfølgelig.

Husk, at blot én mejsefamilie æder op til 25 kg på en sæson i din have.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frede Hemmingsen, 26. maj 2008 kl. 18.36

Hej
Til den som skriver: Jeg tror at jeg har fået lus i min buxbom. Jeg opdagede, at der over det hele hænger små hvide "uldtotter"

Det er lus som beskytter sig med et vokslag, som minder om uldtotter. Brug et gængs insektmidel.

Frede

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2008 kl. 23.07

Jeg er helt enig med Henrik Ahlmann – vi er nødt til at være konsekvente i vores valg...

Hvis vi vil samarbejde med naturen (i tilfældet bladlus skal der skabes en bedre vandøkonomi (bl.a. ved hjælp af jorddækning), skaffes gode forhold for fugle (fuglekasser, vand, fodring i perioder) og myrer (områder hvor der ikke hakkes ukrudt eller slås græs).

At zig-zagge mellem at sprøjte med giftstoffer og forsøge at skabe bedre balancer mellem såkaldte skadedyr og såkaldte nyttedyr er ikke nogen god løsning!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvide fluer og larver i bøgehækken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvide fluer og larver i bøgehækken

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider