Forum

Rosenknopper åbner sig ikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 18. juli 2006 kl. 11.38

Hejsa

Hvad kan der være galt med min klatrerose Awakening. Den er fra i år, gror fint og har mange knopper. Men knopperne springer ikke ud. De grønne blade om knoppen åbner sig, selve blomsten indeni gør ikke. På nogle af blomsterne er der enkelte brune pletter, andre har et par mørke pink pletter. Jeg klipper de angrebne knopper af.

Bladene i øvrigt ser sunde ud – bortset fra at et eller andet dyr har ædt store runder stykker af kanterne, så den ligner en schweizerost.

Den har også haft lidt lus, som jeg tålmodigt har skyllet væk med haveslangen. Nu er jeg gået over til sprøjtning med Ecostyle lusemiddel, da en nævnte, det måske er trips?

Klematisen og tomaterne, der står ved siden af, har ingen problemer overhovedet.

Gode forslag til, hvordan jeg får glæde af min rose i år modtages med taknemmelighed.

Venlig hilsen
Mette

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 20. juli 2006 kl. 15.27

Har du prøvet at åbne en knop for at se om der er dyr indeni?

Tørken har givet en del problemer med blomstringen. roser er en af de planter der har meget brug for vand. Det kan være en årsag til at knopperne visner og falder af før de springer ud.

Mvh
Helle-Sofie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 21. juli 2006 kl. 17.38

Nu er et par af knopperne endelig sprunget ud – og de er fyldt med bittesmå lysebrun kryb. Så det er nok forklaringen på, at nogle af dem har givet op, inden de for alvor kom i gang.

Hilsen
Mette

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Kjær, 14. maj 2007 kl. 23.42

Et godt middel mod kryb i roser er vand med petrolium i. Jeg vidste det blev brugt mod borebiller i træ og det virker rigtigt godt på planter også. Jeg blander sådan cirke 1del petrolium til 6 dele vand.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Hjortsø, 19. maj 2007 kl. 17.54

Jeg har stor succes lavet en blanding af rapsolie- vel 20 dråber, blandet med en et halvt fingerbøl sulfo – til en halv liter vand. Puttet på en sprayflaske og sprøjtet roser. Det fjerner alt småkravl, heriblandt bladlus. Og bladende bliver flotte blanke. Men hjælper naturligvis ikke mod sygdomme.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schroeder Nielsen, 23. juni 2008 kl. 10.19

Jeg har samme problemer med mine roser i år- klatreroser. Mon det vil være en god idé at klippe dem ned, eller er det en dårlig idé, når vi er så langt henne på året (medio juni)?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 9. juli 2008 kl. 16.25

Øresnudebiller? Der er nogen som kapper roserne af lige hvor stilken sidder fast på grenen, Kan se der er bidt af bladene billetklipsagtigt som øresnudebillen gør det i vin, roser, rhodoer...men de går vel ikke helt op til knoppen mon? Roserne har mange biller i år glimmerbøsser ved nogen hvad skade de gør?

Nyt svar til emnet »Rosenknopper åbner sig ikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rosenknopper åbner sig ikke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider