Forum

Mørke pletter i bunden af blommetomaterne.!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Frederiksen, 22. juli 2006 kl. 18.39

Adskellige af mine blommetomater som står i planteposer i et godt solhjørne op af huset er brun/sorte i bunden af frugten på ca. 1/10 til 1/3 modsat stilken. Pletten er ikke kun synlig på skindet, men gennemgående i hele frugten. Hvad sker der mon, – og hvordan undgår jeg at det breder sig?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lærke, 22. juli 2006 kl. 19.20

Jeg har nogle andre tomater, der har det samme problem. prøver også at finde ud af hvad det er.

Hvis jeg gør det inden du/vi har fået svar her vender jeg tilbage ;o)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 22. juli 2006 kl. 20.52

www.havenyt.dk/spoergsmaal/515.html

Tror I har samme problem. Læs linket.

mvh Søren

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 22. juli 2006 kl. 21.02

Mon ikke det er griffelråd?!

Griffelråd er et sort område, der hvor blomsten har siddet (kan også gå ind i frøkernerne). Det kan komme af at tomatplanten har manglet vand under blomstringen eller ved at næringssalte ophobes omkring roden. Ophobningen sker ofte i forbindelse med undervanding, hvor gødningen havner ved roden uden at blive optaget af rødderne. Kontinuerlig vanding og udvaskning af næringssalte ved overvanding med rent vand modvirker sygdommen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Frederiksen, 23. juli 2006 kl. 10.49

1000 tak for svaret. – Mener helt klart at kunne bekræfte diagnosen. – Har af egen drift gødet alt for tæt på stammen. Samtidig udenvander jeg periodisk for at gi' mere smag til tomaterne (råd fra Claus Meyer!)

Nyt svar til emnet »Mørke pletter i bunden af blommetomaterne.!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mørke pletter i bunden af blommetomaterne.!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider