Forum

Orange pletter på mit pæretræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 25. juli 2006 kl. 15.29

Mit pæretræ får hver sommer orange pletter på bladene og taber efterfølgende samtlige små pærer. Jeg kan ikke se nogle dyr på bladene.

Jeg har ladet mig fortælle at det kan skyldes at der står en enebær eller thuja i nærheden. Passer det og i givet fald hvor langt væk skal træet stå?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2006 kl. 19.29

Hej Rikke
Meget tyder på at du har fået sygdommen "gitterrust", som du kun kan gøre noget ved, hvis enebærbusken fældes. Afstanden til busken kan godt være mere end 10 meter, men der står ikke noget beskrevet om det er over 100 meter, men det er nok deromkring for i litteraturen er beskrevet mange eksempler på at "naboen" ikke ønsker at fælde sin enebærbusk. Se iøvrigt billeder m.v. under skadedyr og plantesygdomme på "havenyt", der er det også beskrevet.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. juli 2006 kl. 12.39

Hej Rikke

Mit pæretræ har i alle årene haft pæregitterrust og jeg har ikke en enebærbusk i nærheden.

Prøv lige at læse dette gamle indlæg, der står lidt mere.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/703.html

Helle – www.helleshave.dk

Nyt svar til emnet »Orange pletter på mit pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Orange pletter på mit pæretræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider