Forum

Sygdom i fyrretræer…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nete, 6. august 2006 kl. 10.51

Jeg har netop fældet et fyrretræ som var ved at gå ud. Da jeg kiggede på stubben var der nogle store blå pletter som dækkede ca. en trediedel af stubben. Jeg går ud fra at det må være en eller anden sygdom i træet og derfor vil jeg gerne vide hvad det er og om det er noget der kan smitte andre træer i haven?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 26. juni 2007 kl. 20.34

Jeg har også et fyrretræ, hvor den ene side er ved at visne. Det har tabt mange nåle og ser ret bar ud. Dog er der nye skud også enkelte på den bare side. Jeg gætter på at træet er ca. 40 år gammelt.

Også jeg er interesseret i hvad der kan være galt.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. juni 2007 kl. 20.50

Hej Nete
Det kan være blåsplint, du har set på stubben. Det angriber kun fyr.

Til Marianne
Alt afhængig af,hvilken sort, der er tale om, så tror jeg din fyr er ved at være udlevet.

Hilsen Anne Marie

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Lam Klausen, 19. september 2007 kl. 8.37

Goddag :)
Mit navn er alberte andersen, og har fyrtræer som bare er så homo klamme.! Hjælp mig tak?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Lam Klausen, 19. september 2007 kl. 9.28

Jeg skal have bygget mig et sommerhus, i fyrretræ. Hvordan er det nu lige man saver? Det ville være rart med et fornuftigt svar?...

– Hjælp en gammel mand i kørestol og nød!

M.v.h
Gert b. Hansen

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Lam Klausen, 19. september 2007 kl. 9.32

Hej allesammen.

Jeg har desværre lidt ondt i ryggen idag. kan i kurere det med fyrtræer? Har disuden fået øgenavnet klamme pia ho, kan det have noget med træer at gøre '? Eller hvad? Hjælp mig.

Mange klamme hilsner, pia klam klausen, nej, pia lam klausen.!?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Søndergaard, 19. september 2008 kl. 16.25

Vores Fyrretræer som er fra ca. 1978 er begyndt at få gule nåle her i efteråret – de nåle som er dannet i år fejler ikke noget – kan det være mangel på vand her i denne sommer hvor det var meget tørt og varmt hvad kan vi gøre?

Venlig hilsen
Gert Søndergaard

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Søndergaard, 19. september 2008 kl. 16.27

Vores Fyrretræer som er fra ca. 1978 er begyndt at få gule nåle her i efteråret – de nåle som er dannet i år fejler ikke noget – kan det være mangel på vand her i denne sommer hvor det var meget tørt og varmt hvad kan vi gøre?

Venlig hilsen
Gert Søndergaard

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karoline Enevold, 14. december 2008 kl. 5.25

Jeg har observeret det samme i parken i nærheden af, hvor jeg bor. Fyrretræerne havde ellers en smuk blåligt tonet grøn farve, men i efteråret i år blev nålene helt gule på et stort antal træer.

De bedste hilsner
fra
Karoline

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. december 2008 kl. 17.20

Det er naturligt for fyr at smide toårs nålene i efteråret.

Anne Marie

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 14. december 2008 kl. 18.55

Tak for alle Jeres gode indlæg. Jeg ved godt at fyrretræer smider nåle i efteråret men mit fyrretræ har faktisk kun smidt nålene på den ene side af træet, så det næsten er helt bart. Måske er det sygdom? eller ælde. Træet formodes at være fra først i tresserne.

Med venlig hilsen
Marianne

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Valdemar, 7. april 2009 kl. 8.02

De sidste par år er et eller to af de små selvsåede ca. 10 år gamle fyrretræer gået ud. Når foråret kommer står træet dødt med visne røde nåle. Ingen tegn på svækkelse først. Træerne står ikke mørkt.

Sygdom?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. april 2009 kl. 10.25

Vedr diverse plantesygdomme så prøv at se på denne hjemmeside plantedoktor.dk om i ikke kan komme problemet nærmere. Magnus arbejder til daglig med plantesygdomme og ved derfor meget omkring dette emne.

Nyt svar til emnet »Sygdom i fyrretræer…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i fyrretræer…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider