Forum

Min engelske rose, spises af larver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilli Olsen, 14. august 2006 kl. 12.47

Jeg har i år investeret i en engelsk rose Gertrude Jekyll. I forsommeren var den fin, den havde enkelte blomster, men efter ferien er der gået lavrer i den. Bladene er gennemhullede og ved nærmere eftersyn, så kan jeg se larverne der spiser bladene. Hvad skal jeg gøre?

Skal der sprøjtes? eller kan jeg bruge noget biologisk?

Jeg ønsker selvfølgelig at jeg får en flot og rigtblomstrende rose.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. august 2006 kl. 18.38

Hej Lilli
Normalt bliver larverne mætte, men så får du dem igen, når de har forpuppet sig. Derfor knus dem, når du har pillet dem af bladene.

Alternativt kan bruges det ugiftige middel "biobit", som sprøjtes på planterne – larverne får "ondt i maven", sulter sig selv ihjel og så er den ikke længere. Midlet bruges i udstrakt grad på kålplanter, hvor larver kan være et kæmpe problem.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Gresell, 25. oktober 2006 kl. 22.22

Hej

Jeg har plantet en klatrehotensia op ad en nordmur, den vokser også fint, men der er en masse huller i bladene. Jeg har ikke fundet nogle larver. Har prøvet at spule med koldt vand. er der andet jeg kan gøre?

M.V.H.

Joan

Nyt svar til emnet »Min engelske rose, spises af larver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min engelske rose, spises af larver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider