Forum

Lus på gulerod

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nadja, 20. august 2006 kl. 17.56

Hvad er det for en lusse argtig ting der er på mine gulerødder. de er ca. 1 milimeter lange og hvide.

kan jeg spise den hvis jeg skyller dem?jeg vil meget gerne have svar hvis der er nongen der ved noget.

Mvh. nadja

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2006 kl. 13.43

Det er rodlus. Antagelig er det rodlusarten Pemphigus phenax, som har værtsskifte mellem gulerod og poppel. Du kan læse mere her – også om forebyggelse:

www.lr.dk/planteinfo/hortinfo/gronttekst.asp?skadegoerer=Rodlus

Mere almindeligt er det med angreb af rodlus på salat. Her er det arten Pemphigus bursarius, som også har værtsskifte med poppel. Den kan man læse om her:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/94.html

Der er også en anden rodlusart, som har værtsskifte mellem gulerødder og tjørn. Jeg har haft et massivt angreb af den for ca. 15 år siden. De gule myrer bærer lusene rundt og placerer dem, hvorefter de lever af den søde honningdug, som de udskiller. Myrerne bærer lusene ned i boet og overvintre dem der. Hvis det er den, skal du både have tjørn i nærheden og kunne se de gule myrer i eller i nærheden af gulerodsbedet.

Du skyller dem bare, skræller og spiser dem. Det er helt problemfrit.

Nyt svar til emnet »Lus på gulerod«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lus på gulerod

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider