Forum

Bananfluer i potteplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 29. april 2007 kl. 17.07

Hvordan fjerner jeg bananfluerne i mine potteplanter? Gamle husråd modtages gerne, da jeg er modstander af gift!

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 30. april 2007 kl. 9.47

Jeg vil tro, der er tale om "sørgemyg". De slår sig ofte ned i potteplanter med meget fugtig jord – de lægger æg i jorden...

Med mindre det er meget vandkrævende planter, så prøv at holde igen med vandingen. Lad planterne tørre ud mellem vanding og se om det ikke hjælper.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 30. april 2007 kl. 18.24

Min farmor gemte altid cigar- og cerutstumper. De blev smuldret og arbejdet ned i det øverste jordlag i potteplanterne og holdt alle de små larver og dermed fluer væk.

Jeg har selv prøvet midlet og det virker fint, også hvis det er en plante som skal holdes fugtig. Ca. 2 cm af en cerut er nok i en mellemstor urtepotte, men husk at dække et tyndt lag jord over for at undgå lugten...

I år har jeg sået Nicotiana tabacum, jeg håber bladene kan bruges som middel mod utøj på samme måde som cerutstumper.

Nyt svar til emnet »Bananfluer i potteplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bananfluer i potteplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider