Forum

Blåbær og vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 8. maj 2007 kl. 22.11

Jeg har for et par år siden plantet to blåbærbuske (Patriot og Bluecrop), de gror fint, og har sat en del bær, men... De får mærkelige sorte grenspidser. Det samme har gjort sig gældende for mine små pæretræer og blommetræer, og i år også for min nyplantede vin. Jeg har søgt og søgt,og troede en overgang, at det var ildsot. Men nu er det gået op for mig, at blåbær og vin ikke er i kærnefrugtgruppen,og derfor ikke burde kunne smittes med ildsot.

Jeg har hele tiden beskåret spidserne, så snart jeg opdagede dem. I år har hverken pære eller blomme sorte spidser, men som sagt er det helt galt med blåbær og vin. Hvad kan det dog være? og hvad skal jeg gøre?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. maj 2007 kl. 8.36

Det kunne tyde på, at planterne ikke når at modne af inden vinteren, dvs.stoppe væksten inden frost, det kan give visne grenspidser, som man afpudser om foråret. Normalt betyder det ikke noget for planten, men det kan måske undgåes ved ikke at gøde for kraftigt og aldrig give gødning efter 1 august!

En god tommelfinger-regel fra den gamle gartner.

Anne Marie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 9. maj 2007 kl. 10.47

Nå men det lyder jo ikke så slemt, var ret nervøs for om det var et eller andet alvorligt, som ville tage livet af allemine frugter og bær. Tak for dit svar Anne marie.

Nyt svar til emnet »Blåbær og vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blåbær og vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider