Forum

Biologisk bekæmpelse af skjoldlus i citrus.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. maj 2007 kl. 7.34

En af de vigtigste ting man skal være opmærksom på, når man køber et citrustræ er at inspicere det for skjoldlus.

Skjoldlus er stort set ikke til at komme af med og gift har kun en kortvarig virkning.

Stor var derfor min overraskelse, da jeg observerede at et stærkt inficeret citrontræ i min udestue, som for nogle uger siden blev invaderet af myrer, nu ikke havde en levende skjoldlus tilbage. Myrene havde også renset træet for al honningdug.

Er der nogen der har oplevet noget lignende?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Clausen, 3. september 2007 kl. 11.01

Min madagaskarpeber, som er i udestuen om vinteren og på friland om sommeren er voldsomt angrebet af skjoldlus. Den er fyldt med myrer, som æder honningduggen, men de generer ikke skjoldlusene. Hvad gør jeg?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2007 kl. 12.29

Jeg ved stadig ikke hvad der fremkaldte det aktuelle myreangreb, men mit limetræ er fortsat uden skjoldlus.

Ikke at det er nogen forklaring, men jeg dræbte mange skjoldlus med neglene et par dage forinden.

Myrene er ikke kræsne og de rydder helt op i sådanne ødelagte kolonier, men jeg har som sagt aldrig oplevet at de totalt udrydder ALLE skjoldlus før.

Måske har de fået en AHA oplevelse, og har erfaret, at skjoldlusene også kunne spises.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ebba Krogh Pedersen, 28. april 2009 kl. 13.07

Jeg har opdaget et kraftigt angreb af sandsynligvis hornskjoldlus i min dejlige margueritbusk. er ikke vild med planteskolens forslag om bekæmpelse med "Calypso"
er der andre muligheder?

ebba

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Humlum, 12. juli 2009 kl. 8.38

Jeg sår selv mine chiliplanter, og hver gang får de skjoldlus. Jeg har dem i vindueskarmen, så jeg ved ikke, hvor de kommer fra. Jeg har prøvet at lave insektsæbe og sprøjte dem 2 gange med en uges mellemrum og skylle dem med rent vand dagen efter. Det har ingen effekt overhovedet. Hvad mere kan jeg gøre?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 13. september 2009 kl. 13.08

Myrerne æder ikke skjoldlusene. De passer dem, ligesom de passer bladlus ("hyrder"). Til gengæld æder myrerne honningduggen, som lusene producerer. For bladlusenes vedkommende nyder de godt af myrernes beskyttelse, for skjoldlusenes vedkommende beskyttes larverne mod rovdyr; de voksne lus med skjold har ikke brug for beskyttelse.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Aastrup, 27. oktober 2011 kl. 12.51

Hej
Jeg har et citrontræ som desværre har fået skjoldlus. Jeg vil gerne beholde mit træ og derfor jagter jeg ideer til bekæmpelse. Har prøvet at lade træet stå udenfor i de første par frostnætter, ved ikke endnu om det har virket. Sæbe er prøvet; det virker kun kortvarigt. Men se her hvad jeg fandt på nettet - nu er det for sent på året, men har jeg stadig lus til foråret vil jeg transportere potten hen i den størst myretue jeg kan finde:
"[Citrus]planterne kan blive angrebet af skjoldlus. Sæt potten oveni en myretue, knas nogle af lusene, så myrerne kan finde det søde stof inde i midten. Så kommer myrerne og piller lusene af og spiser indholdet" Kilde: www.plantedebat.dk/Thread-Citronplanter. Lilium - det er akkurat det du har oplevet. Vibeke

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. oktober 2011 kl. 15.46

Spændende! - gad vide, om det er det, som jeg har oplevet her i sommer...

Jeg havde en del skjoldlus på min citron, da den kom ud først på sommeren, og nu hvor jeg skal til at flytte den ind, kan jeg nærmest ikke få øje på nogen. Og der har været mange myrer i den - så det lyder da slet ikke usandsynligt!

Udfordringen er så bare at komme af med myrerne i krukken bagefter...

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Aastrup, 27. oktober 2011 kl. 22.11

Hej Anja

Nyt problem, det havde jeg ikke overvejet, men de kan vel lokkes væk med en eller anden form for godbid + en solid vandstråle. Og så tror jeg ikke træet ligefrem skal bo i tuen, myrerne skal vel have et par dage til at rydde op, hvorefter potten flyttes? Det må komme an på en prøve.

Til gengæld er jeg bange for at mit forsøg med frost-aflusning ikke har virket, der er allerede honningdug på nogle blade nu her to dage efter at træet er kommet ind for vinteren. Så nu må sæben frem; træet SKAL gennem vinteren så jeg kan få afprøvet myre-metoden. Vibeke

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. oktober 2011 kl. 22.46

Jeg har nu ikke sat den i en tue - de har selv lavet tuen inde i potten, så de er ikke lige til at komme af med igen...

Det vil formentlig også ske, når de står i tuen - de finder jo hurtigt ud af, at der er dejligt lunt derinde, og de kan godt lide at bo varmt!

Så måske slipper man af med lusene og får myrer i stedet - HM!

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina T. B, 11. januar 2012 kl. 16.08

hej Anja

jeg vil bare fortælle at jeg har haft samme oplevelse med skjoldlus og limetræ.. Fandt skjoldlus og kedlige fedtede blade,skyndte mig at "smide" det ud,(da jeg ikke ville have smittet mit citrontræ, det blev det nu alligevel) men satte det ud på, lad os kalde der kompostbunken/skrænt(ville lige se om det kunne reddes,ggg)og stor var min forundring,da jeg så myre invation, bladene blev fine og sidst på sommeren heller ingen skjoldlus..lige nu d.11-01-2012 kl.16 har jeg været ude og kikke på det, og tænk det står med fine blade og strutter af sundhed, dog kan jeg finde bitte små tingester på bagsiden af bladene...derimod står mit citrontræ her inde i varmen uden et blad,håndvasket i insæktsæbe og sirligt pillet af negle og dog døden nær,ggg ja sådan kan det gå, ville lige dele det med dig/jer. hilsen bettina

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Aastrup, 16. januar 2012 kl. 21.27

Hej Bettina
Det er spændende med dit limetræ. Jeg kan fortælle at mit citrontræ står herinde i varmen; desværre godt fyldt med skjoldlus, fedtede og sodede blade. Men jeg beholder det for jeg vil prøve "myremetoden" for at se om det virker. Det skal gerne virke 100% således at lusene helt kommer væk.
Jeg er derfor nysgerrig efter hvad det er for bittesmå "tingester" dit træ har? Update vedr. mit træ følger til foråret.
Anja: - vedr. evt. myrer i potten tror jeg vand kan løse problemet.
Mvh. Vibeke

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2012 kl. 22.01

Hej Vibeke -

Det er ikke min erfaring, at vand er nok, hvis hele potten er blevet til en myretue... Det har jeg forsøgt nogle gange :)

Lige nu kan jeg ikke se myrerne - planterne står ved 5 grader i drivhuset, så måske ligger de bare og venter på foråret!

Der er også lidt skjoldlus, men dem må jeg forsøge at gøre noget ved, når planterne skal ud igen - der er ikke så meget plads, der hvor de står nu.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Aastrup, 16. januar 2012 kl. 23.32

Hej Anja
Det ser fantastisk ud i dit drivhus! Jeg glæder mig til at dele erfaringer når myrerne kommer frem og kan komme på det job jeg har tiltænkt dem. Jeg tror jeg vil forsøge mig med en tue som ikke befinder sig i drivhuset og så flytte potten igen efter et par dage, tak for advarslen.
Mvh. Vibeke

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sigrid Lynæs, 16. maj 2013 kl. 11.32

Hej Vibeke, Anja, Bettina m.fl.

Det lyder spændende med de myrer! Jeg har netop beskåret en palme (kraftigt), vasket jorden af rødderne og ompottet den fordi den havde skjoldlus. Nu har jeg krydset fingre for, at der ikke er flere skjoldlus og stillet den i mit drivhus. Vovemodigt eller tåbeligt? Jeg ved det ikke. Men jeg er i hvert fald meget interesseret i at høre jeres erfaringer.

Nu er foråret endelig i gang, og myrerne har været aktive herhjemme hos mig nogle uger. Har I forsøgt jer med at lade myrerne invadere de angrebne planter?

Nyt svar til emnet »Biologisk bekæmpelse af skjoldlus i citrus.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Biologisk bekæmpelse af skjoldlus i citrus.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider