Forum

Orange biller paa blomsterne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 13. maj 2007 kl. 14.42

Paa palnterne i min have er der pludselig kommet en masse smaa biller med orange stribet bagparti. de er ret flade og bevaeger sig ikke hurtigt. har ingen ide om de er skadelige for planterne? er der nogn der har en ide om hvad det er for nogle?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. maj 2007 kl. 11.48

Hvilke planter er de på, og hvor store er de? Er det rundagtige biller (som f.eks. mariehøns) eller er det en aflang bille?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 14. maj 2007 kl. 12.35

Tak for svaret.

vil tage et billede snarest og poste et link til det saa du ka se hvad det er for en. den er flad, ca 1cm lang, sort og med en orange tegning paa ryggen. ikke blank overfade. den startede med at sidde paa nogle blade, men pludselig var de over det hele. kravlede ind i huset og sad... poster billedet asap...

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. maj 2007 kl. 12.49

Det skulle vel aldrig være en Blødvinge?

Du kan se den her:

www.biopix.dk/Temp/JCS%20Cantharis%20fusca%2010414.jpg

Hvis det er, så glæd dig. De er særdeles nyttige rovdyr der spiser græshoppeæg, bladlus, larver og andet kryb som normalt anses som skadelige i haver.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 16. maj 2007 kl. 19.07

Hej jes -
nej desvaerre er det ikke den.

har faaet taget et billede, og det er det her insekt.

flickr.com/photos/37c/501046873/

flickr.com/photos/37c/501046875/

haaber du ka hjaelpe.!

– thomas

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 16. maj 2007 kl. 20.58

Endnu en god ven at have i haven. Det er ikke en bille. Det er larver af mariehøns. De spiser enorme mængder bladlus og er utroligt nyttige. :)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 17. maj 2007 kl. 8.56

Hej Thomas,

Lidt ekstra info. I Danmark har vi mange forskellige slags mariehøner, og jeg kunne med det samme se at dette ikke var en larve af den alm. kendte syvplettede mariehøne. Hvilken det så var, var ikke nemt at finde ud af. Efter en længere eftersøgning på nettet er jeg kommet frem til at larven, du har sendt billeder af, mø være larver af Harmonia axyridis – den flerfarvede asiatiske mariehøne.

Den er ikke alm. hjemmehørende i DK, så jeg skal lige høre om billederne er nogle du har taget i DK eller i udlandet? Jeg kan se at du ikke skriver æ, ø og å, så du er måske ikke i DK. Den kan dog sagtens være spredt til den danske natur, idet flere producenter af biologiske bekæmpelsesmidler, sælger larver af netop Harmonia axyridis til bekæmpelse af bladlus. Den skulle være nemmere at få til at blive på de planter hvor man placerer den, end den mest udbredte danske mariehøne, Syvplettet mariehøne (Coccinella septempunctata). Nogle steder i USA er den faktisk blevet et "skadedyr" da den optræder i så store koncentrationer at den bliver generende. Den er introduceret i USA som bekæmpelse mod skadedyr, så det er ikke altid af det gode, når man introducerer nye arter til et andet biologisk habitat.

Du kan læse om den her:

creatures.ifas.ufl.edu/beneficial/multicolored_asian_lady_beetle.htm

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 18. maj 2007 kl. 18.56

Hej,

wow – tak for din research – har virkelig hjulpet.

og ja du har ret – skulle ha naevnt det foer, men bor i amsterdam.

glaeder mig til de bliver til mariehoens :)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 18. maj 2007 kl. 21.11

Hej Thomas,

Skulle det være en anden gang. Her på havenyt hjælper vi gerne hinanden, så kom endelig tilbage hvis du har andre spørgsmål. Du skal for øvrigt have tak for dine gode billeder – uden dem havde det været svært at hjælpe, og havde de ikke været så gode som de er, havde det ikke været muligt at nøgle arten helt præcist.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Bo, 2. september 2007 kl. 17.20

2 september 2007 fandt vi en ca. 8 cm lang larve, rødbrun i kanten, sortbrun/mørk på ryggen, sort på spidsen af hovedet, helt glat nærmest som en skal (ingen "hår" som på de larver vi normalt finder). Den lå i engkanten op til gården vi bor på. Det er den største jeg har set. Jeg har ingen forudsætninger overhovedet for at bedømme hvad den bliver til, men da den var så stor og usædvanlig, ville jeg høre om der er nogen der ved hvad det er for en?

/Niels

Nyt svar til emnet »Orange biller paa blomsterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Orange biller paa blomsterne

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider