Forum

Blade på mit moreltræ ædt til sildeben

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janni Landgren, 18. maj 2007 kl. 15.31

Hvad er der galt. Mit 4 år gamle moreltræ får ædt bladene næsten før, at det er sprunget ud. Bladene er hullede og ligner tilsidst sildeben. jeg kan intet dyr eller sygdomme se. Kan nogen mon hjælpe?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. maj 2007 kl. 20.51

Hej Janni
Du har larver af en eller anden slags i dit træ og prøv at se på blade der ser ud til at være hele eller næsten hele i nærheden af hvor bladfladerne er forsvundet. Her er masser af larver – og du må til at klemme – når det knaser, gør larverne ikke mere skade. Er træet stort – er det en uoverkommelig opgave. Du kan selvfølgelig også prøve at ryste dem ned fra træet, men sidder nogle af dem rullet ind i bladene ved hjælp af tråde der ligner noget fra edderkopper, er du lige vidt.

Det er vigtigt at du gør noget ved det straks, da træet ellers kan lide, men normalt dør det ikke af det. Angrebet bliver bare værre næste år, hvis du ikke gør noget. Tilsvarende kan der gå larver i andre frugttræer. Særlig slemt kan det være i stikkelsbær og de løvfældende benved.

Vær opmærksom på angreb og gør noget ved det, så længe træerne er små, så bliver det sjældent et problem, når de bliver større og da vil det næsten være en umulig opgave.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Landgren, 18. maj 2007 kl. 21.44

Hej Boi
Nu har jeg nærundersøgt træet, og det viser sig, at der er masser af bittesmå hvide dyr. De er så små, at de er svære at se med det blotte øje. De er omkring 1mm, og sidder helt inde ved stænglen – har både følehorn og ben. Da jeg har sat dem på noget sort, kan jeg se det under forstørrelse. jeg vil blive meget glad hvis du atter kan hjælpe mig.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. maj 2007 kl. 19.15

Hej Janni
Det kan jeg ikke umiddelbart, men på langt sigt dur det ikke at de "æder dit træ".

Jeg ville nok forsøge at sprøjte dem ned med haveslangen – gerne ad nogle gange, de sidder nok på undersiden af bladene – der er tilbage – og sprøjter du dem ned nogle gange et par dage i træk – vil de miste lysten til at gå i træet igen og efterhånden dø af sult. Sådan gør jeg når jeg har for mange lus i træerne – et par dage à 3 gange sprøjtning med rent vand for fuld tryk – og klem slangen sammen, så stålen er så kraftig som mulig.

www.de-gamle-sorter.dk

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hart, 5. juni 2007 kl. 20.16

Vores små vindrue klaser bliver spist af et eller andet som vi ikke ved hvad er. Der er ingen synlige tegn på skadedyr, en på noge af bladene sidder der nogle små knapnålshoved store vandarvede, genemsigtige
"kugler". Er der nogle derved hvad det er, og hvad man kan gøre ved det?

Laila.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Hansen, 14. juni 2007 kl. 22.06

Angreb på kirsebærtræer!

Mine små kirsebærtræer fik spist alle bladene lige efter blomstringen. Det skete i løbet af et par dage (eller nætter). Der var et par blade endnu på et af træerne. Det havde huller rundt omkring over hele bladet. Der var ikke skyggen af dyr at se, heller ikke efter mørkets frembrud. Der er nu kommet nye små blade. Hvad kan det have været? Det skete også sidste år.

Ellen Hansen

Nyt svar til emnet »Blade på mit moreltræ ædt til sildeben«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blade på mit moreltræ ædt til sildeben

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider