Forum

Myrer og lus i blommetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda Kruse, 3. juni 2007 kl. 19.42

Jeg har et blommetræ, som nu i 6 år er blevet angrebet af både myrer og lus. resultatet er hvert år krøllede blade og minus blommer – eller ihvertfald kun ganske få.

Jeg har prøvet myrepulver – både tørt og til udvanding. Jeg har sprayet flittigt med insektsæbe. Jeg har drysset kanl på stammen, hvor myrerne løber op. Alt sammen uden succes.

Nu har jeg sat georginer i haven. Og her sker det samme. Myreangreb og luseangreb samtidig.

Nogen gode råd?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 4. juni 2007 kl. 8.45

Der er ikke så meget at gøre. de lever en form for symbiose. myrerne lever højt på bladlusenes sukkerholdige efterladenskaber og beskytter lusene mod mariahøns og andre "rovinsekter". Hvis du kan sprøjte hele træet med insektsæbe kan du for en tid slippe for plagen men de kommer igen senere på året.

billig hjemmelavet insektsæbe.

1 teskefuld brun sæbe opløst i 450 ml varm vand. lad det køle og tilsæt 50 ml sprit. hældes i en forstøver og sprøjt på lusene. vent en time og overbrus med kold vand. gøres bedst i overskyet vejr eller om aftenen da blandingen godt kan svide bladene.

Ovenstående blanding virker fint mod bladlusene på mine roser og solbærbuske.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Andersen, 7. juni 2007 kl. 13.09

Bare en lille tilføjelse til opskrift på insektsæbe: Jeg laver den uden sprit og den virker nøjagtigt lige så godt! ;-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2007 kl. 13.43

Her er opskriften på insektsæbe: 2dl flydende brun sæbe, 2dl sprit, 8dl vand = 1 liter insektsæbe, husk at omryste det godt før brug.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Myrer og lus i blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrer og lus i blommetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider