Forum

Bortskaffelse af lig.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Larsen, 6. juni 2007 kl. 1.10

I min have er der usigeligt mange dræbersnegle i år. Idag har vi slået ikke under 550 ihjel, igår var det vel omkring 200.

Mit spørgsmål går ikke så meget på, hvad der kan gøres for at undgå sneglene men istedet, hvad man stiller op med alle de lig.

Hælder man dem i kloakken ender de sammen med overfladevandet i en nærliggende sø, hvor mange bader. Ikke en rar tanke!

Er der nogle gode ideer?

Hilsen
Henrik

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 6. juni 2007 kl. 9.55

De fleste pytter dem bare i en skraldepose og så i skraldespanden, ellers ksal du hen og grave huller til dem.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aælkdsjf, 7. juni 2007 kl. 19.18

I toilettet eller ud med affaldet – de skal HELT væk ellers tiltrækker de flere af samme slags

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 12. juni 2007 kl. 23.07

Jeg er heldig jeg tror mine dræbersnegle er på retur – jeg har kun fundet én fuldvoksen indtil nu – jeg har ikke fundet 50 i år – men jeg kan se der er flere for slimen afslører dem. Jeg har igennem nogle år HVER aften ved mørkningstid gået rundt med en 2½ l spand med vand i bunden og en pølsetang – den var mindst halv fuld hver aften – så det må have hjulpet.

Jeg købte ellers noget specielt sneglegift – men fik det kun brugt 2 gange og kun ganske lidt foran nogel af dræbersneglene. Når de døde spiste de andre dræbersnegle dem og så er de nok også døde – hvem ved. Når jeg havde skoldet mine snegle smed jeg dem i en bunke over under birketræet – og der kunne jeg så starte med at samle aftenens første snegle næste aften – de tørrer væk i løbet af sommeren. Jeg havde også hørt at vinbjergsnegle spiste dræbersneglene – så når det var regnvejr og jeg var ude med reklamer for min datter – ja så huggede jeg alle dem jeg så på min vej – så nu har jeg en masse dejlige vinbjergsnegle – og jeg har også hørt at på gården lidt herfra er der indkøbt moskusænder der skulle mene – at dræbersnegle er en lækkerbisken.

Jeg har ikke urtesager i min have mere for selv rabarberne æder de altædende dræbersnegle. Om det er mosegrise eller dræbersnegle der har gjort et indhug i mine lupiner i min "blomstereng" kan jeg kun gisne om – men de breder sig nok igen.

Sidste år blev jeg simpelthen inde når mørket begyndte at sænke sig – jeg kunne jo ikke leve med at skulle gå der i flere år end dem jeg havde gået der.

Gik jeg ud skulle jeg straks ind efter spand og tang.

I år går jeg glad derud – de få jeg støder på, får lige et hårdt tryk af træskoen – ja jeg er blevet hård – det bliver man jo når noget bliver en vane.

Jeg håber bare de er helt væk inden mit yngste barnebarn begynder at kravle ellers må jeg have fundet kravlegården frem og sat ud på græsplænen – jeg vil ikke risikere han bliver syg som jeg selv gjorde da jeg mente man bare kunne samle dræbersneglene op med et blad. Selv om jeg skrubbede negle og hænder gav det flere gange en omgang mavesyge – men så kom pølsetangen frem – jeg har smidt den fra i fjor ud og har dem næsten på lager – men nu står der én parat ved trappen udenfor hvis der skulle vise sig mere end bare et par stk.

Rigtig god jagt til jer der har problemet inde på livet.

Mange hilsner
Annalise

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 3. juli 2007 kl. 23.05

Salt. Ganske almindeligt køkkensalt. De opløses til en slimklat på meget kort tid. (minutter)
Herefter forsvinder slimklatten af sig selv. Vi er kommet rigtig rigtig mange til livs på denne måde og har ikke ret mange tilbage i haven.

Der skal blot et lille drys på sneglen når du opdager den.

Nyt svar til emnet »Bortskaffelse af lig.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bortskaffelse af lig.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider