Forum

Dræbersnegle i komposten

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Sparsø, 4. juli 2007 kl. 8.59

Er jeg overhovedet istand til at anvende jord fra min kompostbunke, uden at få dræbersneglenes æg spredt rundt i haven? Lægger sneglegift omkring komposten, men der vil alligevel være snegle som finder vej. Med tanke på, hvor mange æg en enkelt dræbersnegl kan producere, kan jeg næsten få søvnløse nætter.

Nogle gode råd?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 4. juli 2007 kl. 16.55

Hej Pernille

Snegleæggene er ret lette at genkende, men det bliver lidt af et hestearbejde at fjerne dem fra komposten. Hvis ikke du har mulighed for at varmkompostere så er jeg bange for at det er som at kæmpe mod vindmøller... Du kan ikke undgå at du spreder æggene.

Jeg overvejer snart at nedlægge min 400 m2 store køkkenhave – det er bare for ulækkert med alle de snegle. De er nu igang med at gnaske sig igennem løgtoppe og salaten er snart færdig... jordbærhøsten bestod mest af hule jordbær med indbygget snegl.

Jeg spreder gift ca. hver 14. dag eller når det skal til at regne. Det har en effekt, men med det vejr vi har pt. og antallet som bare er her i området har jeg ikke mange forhåbninger til mine afgrøder iår.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thora Olsen, 4. juli 2007 kl. 20.51

Inden der for alvor kom gang i køkkenhaven i april, satte vi et sneglehegn op omkring køkkenhaven. Der hvor der var risiko for at der gemte sig snegle, (ved hindbær, jordbær, rabarber etc. smed vi ferramol en solrig eftermiddag så sneglene kunne nå få færten af det fra deres skjulested inden de skulle spise. De går målrettet efter det når det er stadig er tørt.

På sneglehegnets inderside, inde i vinklen smurte vi brun sæbe. Det forlyder nemlig at små snegle godt kan forcere hegnet, men de går en stor bue udenom brun sæbe. Sæber sidder godt beskyttet mod regnen og virker hele sommeren. For en sikkerheds skyld tror jeg vi gentager sæbebehandlingen næste år.

Det første stykke tid var vi meget obs på evt. snegle de før omtalte steder så vi var sikker på at køkkenhaven var sneglefri "indefra".

Vi har ikke haft et eneste angreb på jordbærrene i år, så det tegner fint!

Ulempen ved sneglehegnet er prisen; det er temmelig dyrt, men jeg har ikke fortrudt et sekund at vi valgte bruge penge på det. Nu går jeg og glæder mig til at se en snegl forsøge sig – uden held.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 6. juli 2007 kl. 7.54

Nogle siger at istedet for et metal sneglehegn kan man bruge ru brædder som man sømmer fast i en 90 grades vinkel ovenpå eksisterende kanter... (lidt kringlet forklaret) men hvis det virker så kan man spare mange penge på det.

Jeg har ikke prøvet det selv – er der nogen som har nogle erfaringer med dette?

Eller er det metallet som gør hele forskellen?

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle i komposten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegle i komposten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider