Forum

Kodyl hvepse-gedehamse-ting!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil, 5. juli 2007 kl. 20.26

Hejsa, jeg ville bare spørge om hvorledes man kan omgåes disse store hvepse, de er nok jord eller skob hvepse, de er ihvertfald store, de flyver tit ind i mig og min kærestes køkken og da jeg ikke bryder mig vildt meget om at dræbe dem (dels fordi det er et fascinerende insekt, men også fordi hvis man jeg rammer forbi bliver den sikkert ret gnaven!) vil jeg bare lige høre om der er nogen der ved hvordan man best omgåes dem, de er nemlig ikke særlig blufærdige, og jeg har det ikke så godt med når de tit skal flyve op til ansigtet for lige at se hvad du er for én, jeg tør nemlig ikke ikke vifte dem bort eller andre hurtige håndbevægelser imod dem, da jeg ikke vil fremprovokerer et angreb! så hvis i ved om de godt kan tage at man puffer lidt til dem, uden at blive ond i sulet, eller andre sådanne råd, så må de gerne sendes denne vej :)

håber ikke kan hjælpe :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 6. juli 2007 kl. 9.50

Hvepsebekæmpelse, hvepsebo

Hej Emil.

Ja hvepse er fasinerende. Og man skal kun slå ud efter dem hvis man absolut gerne vil stikkes.

Hvepse kan ikke skræmmes væk ved at man agerer
sprællemand eller hvepseskræmsel med sjove bevægelser og skyggeboksning :) det eneste man opnår derved er at blive stukket og måske at jage en skræk og bekymring i ens samboer/familie. Prøv istedet bare at stå stille og hvepsen vil hurtigt miste interessen også selv om du står der som en flot blomst og dufter som en hel blomstereng. Jeg ved godt at det er svært fordi flugt/angrebs mekanismer er naturlige egenskaber, men husk øvelse gør mester :). Og prøv også at huske på at hvepsens sværd, dens brod, er ikke et angrebsvåben, men et forsvarsværn for dens og dens egen families overlevelse.Giv hvepsen en flugtmulighed, dør /vindue hæng evt. et skilt op denne vej [rarr] :) Giv evt. hvepsen et pift kold vand fra en haveforstøversprøjte (uden at drukne den, og uden at lave køkkenet om til en hel Roskildefestival), den vil tro at det regner og vil forsøge at komme i ly ved at flyve hjem.

Husk humlebier og hvepse bare elsker at blive kløet på ryggen, du kan læse lidt mere derom her :
www.hvepsefjerner.dk/Hvepse2007/Voreshvepse%20108.jpg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 6. juli 2007 kl. 11.13

Hej Emil
Hvis du mener sådan en 3,5 cm lang ting, så er det den helt store gedehams Vespa crabro. Det er den fredeligste og mest sociale af hvepsene.

Jeg har haft fornøjelsen at have en masse af dem i en mejsekasse for et par år siden. Indtil jeg havde læst lidt om dem, var jeg også bekymret. De er altså store og med børn i haven osv.

Men vi levede fredeligt side om side. Gedehamsene pyntede mejsekassen med en kolossal tilbygning, og de var genstand for meget opmærksomhed. Alle besøgende blev naturligvis informeret. Der var ingen, der blev stukket. Til gengæld er der både børn og voksne, der siden har spurgt om der ikke er kommet gedehamse igen. Men der er kun strejfere nu. De kommer også ind og undersøger grundigt bogreoler mm.

Bare man er forsigtig, ikke slår ud og den slags, så skulle der ikke ske noget. I øvrigt summer de også så højt at man hele tiden ved hvor de er henne.

god fornøjelse
hilsen Dorthe

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 8. juli 2007 kl. 19.24

Tak for de kloge ord, har også tænkt mig at stå helt stille, men hvad gør man hvis de sætter sig på én? :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 9. juli 2007 kl. 8.41

Hej Emil
Keep cool! Det er bedre, at gedehamsen sidder på dig, end at du sidder på den :)
hilsen Dorthe

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 12. august 2007 kl. 21.50

Så aggresive er de nu heller ikke, ;-)
For en 3 ugers tid siden skulle jeg skifte et par skifer i mine forældres tag hæhæ – Men hvad vi ikke umudlbart havde opdaget var at ca. 400 hvepse havde bygget i udhænget 3 meter fra hvor jeg jeg trak de gamle skifer ud.

NØJ hvor de fløj og huserede da jeg bankede med hammeren, men det var som om de var fuldstændig ligeglade med os, og sværmede kun rundt om boet.

Nå men væk skulle de kræ altså... Så vi kontaktede en biavler, som sagde at en bøtte med en diameter ca. som boet, så skulle vi hælde benzin i – som så skulle bedøve skidet, hvorpå vi kunne tage boet i en pose, de blev nok noget beduggede, men hverken mere eller mindre aggresive – de fløj blot omkring som de havde gjort da jeg bankede.

Nå men vi avancerede og var mere besluttede om at få dem væk end før, frem med en liter 3 dobb salmiakspiritus og i en spand med det, et godt boldøje og så et kast så hele literen så boet og omgivelserne blet godt tilsølet, det kunne de alligevel ikke tåle – dem der overlevede sceansen fløj for livet.

Det mest underlige var, at ikke en eneste gang under det 2 timer lange arbejde med boet, var der noget angreb.

Nyt svar til emnet »Kodyl hvepse-gedehamse-ting!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kodyl hvepse-gedehamse-ting!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider