Forum

Svamp i jorden ved rhododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorit, 7. juli 2007 kl. 17.22

Nogle af mine store flotte rhododendron er døde – visnet helt og ingen nye skud – grenene har en brun flet i midten eller er helt brune (døde) – Jeg kan se at i vores spagnum er der noget hvidt – svamp?

forslag til behandling inden flere planter dør.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 4. august 2007 kl. 15.46

Hejsa Dorrit

Som medarbejder på en Planteskole nær Randers(vil ikke nævne navnet) kan jeg måske hjælpe dig.

På min arbejdsplads(planteskolen) har/er vi selv angrebet af denne type af svamp.

Eneste du kan kan gøre er at brænde de syge planter hvis følgende er opfyldt:

1. det brune/visne går helt ind til hovedstammen
2. det brune/visne går ned i jorden

Ved begge tilfælde er planten "dødsdømt" og der skal ej heller plantes Rhododendron i denne jord mere da svampen sidder i jorden også.

Hvis det kun er stængler/skud der er visnet kan du klippe dette af cirka 10–15 centimeter under den visne del.

Med forebyggende behandling kan jeg ikke hjælpe, desværre.

Svampen smitter via jorden for at sikre yderligere smitte tilrådes omkring 2 meters afstand imellem hver plante.

Her til sidst, uanset om det er afklip af Rhododendron eller hele planten skal den brændes af, da svampen ellers er kan ændre sig til at angribe egetræer også og forårsage samme skader som elmesygen.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 4. august 2007 kl. 15.50

Nyt svar til emnet »Svamp i jorden ved rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svamp i jorden ved rhododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider