Forum

Klokkebusk visner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilly B. Tang, 9. juli 2007 kl. 9.23

Ved nogen, hvorfor en nyplantet klokkebusk pludselig visner.

Den blev plantet for ca. 5 uger siden, blomstrede fint, og stod i det hele taget flot.

Inden for en uges tid visnede alle blade og faldt af – faktisk her i den meget regnfulde tid.

Jeg tænker selvfølgelig på et svampeangreb, men kan det mon gå så hurtigt?

Mvh.

Lilly

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. juli 2007 kl. 9.23

Jeg har observeret det samme ved nogle af vore hjemkøbte klokkebuske(ikke egen avl).

Jeg vil få dem undersøgt hos plantedirektoratet i denne måned, om det er svamp og hvad vi gør for at det ikke breder sig.

Jeg vil vende tilbage med deres svar.

Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 10. juli 2007 kl. 13.02

Hejsa,

jeg har nogle gamle klokkebuske – som heldigvis ikke er visne- og dog. De har mange visne grene, hvor de så alligevel sætter friske skud for enden af en vissen gren.

Derfor har jeg tænkt mig at beskære dem lidt – er der nogen der ved hvornår det er det bedste tidspunkt hertil og kan de tåle at blive skåret helt tilbage?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid Christensen, 1. november 2008 kl. 19.26

Hej Anne Marie, Lønbæk Planteskole
Har du noget svar på undersøgelsen hos Plantedirektoratet af Klokkebuskene der visnede?

Hilsen Ingrid

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. november 2008 kl. 19.18

Ja,de mente ikke at have hørt om noget smitsomt i klokkebuske,men kiggede på planterne og kom til det resultat,at det våde vejr havde kvalt dem i deres potte. Jeg har ikke set andre døde buske end mine i år, så det er forhåbentligt eneste gang, for jeg har købt nye hjem nu et andet sted fra.

Anne Marie

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. november 2008 kl. 22.47

Hej Anne -Marie

Det vil sige at rodnettet er rådnet på dem og hvis de havde været pottet om, kunne de have været reddet. Det lyder utroligt efter min mening, med mindre at de har stået i vand i meget lang tid.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. november 2008 kl. 17.44

Hej Søren
Vi potter normalt ikke hjemkøbte salgsplanter om det første år, men de kan evt.være beskadiet i roden,da vi fik dem. Vi nåede heldigvis ikke at få solgt af dem, før jeg opdagede miseren.

Her har de ikke stået i vand.

Klokkebusk kan være lidt svag i roden i potte.

Anne Marie

PS I foråret fik vi hasselbror hjem,der døde 100%!

Man skal være vågen,hvis man ikke selv laver alle sine planter.

Nyt svar til emnet »Klokkebusk visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Klokkebusk visner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider