Forum

Sneglebekæmpelse og frøer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thorvald Antvorskov, 10. juli 2007 kl. 21.47

Vi bekæmper Ibiriske snegle med Ferramol og Nematoder (på agurkeskiver)
Vi har også forbundsfæller i bekæmplesen idet der er mange, ret store frøer i haven.

Nu er vi begyndt at finde frøerne døde uden synlige tegn på overlast.

Kan det skyldes at de har indtaget snegle der har ferramol eller nematoder i sig? – eller?

Vi vil grumme nødigt miste frøerne.

PS. vi har ikke fundet døde frøer før vi begyndte på sneglekrigen, som har stået på i et par md. og det er først i løbet af den sidste uge at frøerne er fundet døde.

vh Thorvald Antvorskov

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 11. juli 2007 kl. 9.25

Det lyder bekymrende. Jeg har læst at Ferramol ikke skulle være påvist skadeligt, men at løbebiller der udsættes for stoffet har et nedsat fødeindtag på 17%. Måske gør det samme sig gældende for frøerne – de indtager en snegl som har spist ferramol, og sulter derefter ihjel? Dette er kun et gæt, så jeg synes du skal tage kontakt til Skov og naturstyrelsen. Frøerne i Danmark er fredede, så det er ikke så heldigt hvis et økologisk godkendt sneglemiddel tager livet af dem.

Skov og naturstyrelsen kan kontaktes på:
72 54 20 00
sns@sns.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 11. juli 2007 kl. 10.09

Tak, Thorvald og Jesper, tak Havenyt og andre, der giver os (mulighed for) dialog på dette plan. Forum her er alle tiders, og så må vi bære over med de mindre seriøse indlæg, hvis webmaster ikke ligefrem sletter dem.

jeg selv er klør fem og nematodetilhænger gennem flere år, men kun udfra FORMODNING om, at Ferramol ikke er helt så uskyldigt som håbet.

Nyt svar til emnet »Sneglebekæmpelse og frøer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sneglebekæmpelse og frøer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider