Forum

Visnesyge hos ask?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit Silvert, 12. juli 2007 kl. 23.55

Jeg har et gammelt asketræ, ca.16 m højt. Det har altid båret tonsvis af frø. I år er der absolut ingen. Er det et symptom på visnesyge? Hvad er symptomerne på visnesyge udover visne skud?

Min ask har altid stået med mange døde grene, som bliver blæst ned om efteråret.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. juli 2007 kl. 7.55

Det optræder i de yderste skud fra sidste år,mest i toppen,hvor bladene springer ud for derefter at visne og blive hængende.

Det ødelægger ikke et stort træ,men kan hæmme nyplantede i skovbruget,hvor de helt kan dø.

Man ved meget lidt om det endnu.

Anne Marie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 13. juli 2007 kl. 9.53

Vi har omkring 30, ca. 25 år gamle, asketræer, som endnu først i juni stod næsten nøgne. Da Søren Ryge på dette tidspunkt i Politiken beskrev fænomenet som visnesyge, og eksperter frygtede det ville blive en alvorlig trussel mod askens overlevelse, blev vi for alvor forskrækkede. Senere er dog alle vore asketræer sprunget ud og ligner nu sig selv. Men helt tryg er jeg nu ikke. Der er tale om en svampesygdom, som har hærget asken i Polen og de baltiske lande i flere år.

Nyt svar til emnet »Visnesyge hos ask?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Visnesyge hos ask?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider