Forum

Skadedyr i havedammen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Børager Jensen, 13. juli 2007 kl. 18.08

"Hvilke larver er det, der æder bladene på åkander?

Mine åkander er angrebet af en sort larve på ca. 5 mm i længden, som æder bladene. Jeg har prøvet at fjerne inficerede blade, men forgæves. De kommer bare igen. Larverne ligner næsten små bænkebiddere – bare sorte istedet.

Med venlig hilsen Martin Olsen

Svar:
Hvis dyrene ligner bænkebidere (altså: leddelt krop og mange ben), og hvis det skal forstås sådan, at de sidder på vandsiden af bladene, så er det nogle krebsdyr, som faktisk hedder vandbænkebidere. De lever normalt af døde plantedele, men hvis de sulter, kan de også æde af levende planter.

Et middel mod disse dyr vil være at sætte fisk, vandkalvelarver eller guldsmedelarver ud i vandet.

Med venlig hilsen Sten Porse"

Jeg læste dette indlæg, og det er lige netop også mit problem, men i besvarelsen stod der, at larverne skulle befinde sig på undersiden, for at opfylde kriteriet for vandbænkebider. Hos mig sidder de i meget stort antal også på oversiden. Somme tider står de lodret (på hovedet) med munddelene nede i planteoverfladen. Det er første gang, jeg er ude for fænomenet, og dammen er ca. 15 år gammel.

Ellers er den øvrige beskrivelse den samme.

med venlig hilsen, Kjeld Børager

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juli 2007 kl. 8.49

Prøv at se på www.fugleognatur.dk der er billeder og svar på næsten alt.

Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Maribo Jensen, 4. februar 2008 kl. 0.44

Hej kjeld børager Jensen!

Jeg har tidligere været udsat for noget lignende i norge. skriv venligst til Erling Maribo

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Børager Jensen, 4. februar 2008 kl. 1.05

Halløjsa Erling
Sjovt at høre fra dig. Sad du og rodede efter gamle navne på nettet.? Regner ikke med at du har dyrket havedamskadedyr i Norge. Yep der er rendt meget vand i stranden siden da. Jeg undrede mig godt nok, da der efter trekvart år, kom en refleks på mit gamle indlæg, og så nu hvor der er is på dammen :o) og så fra dig.

/kjeld

Nyt svar til emnet »Skadedyr i havedammen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skadedyr i havedammen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider