Forum

Brombær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Helmer, 16. juli 2007 kl. 5.31

Noget effektivt tip til at få vildtgående brombær til at forsvinde?

pt – klipper jeg dem ned til bunden så snart jeg er i sommerhuset – men de bliver ved med at komme med nye skud.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 16. juli 2007 kl. 9.57

Round up eller opgravning af rødder!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. juli 2007 kl. 11.18

Nu har Lars nævnt glyfosat, så kan jeg godt fortælle, hvordan jeg gør. Vendt til Dec. Jan. Klip stænglerne af 20–30 cm over jorden, smør sårfladerne med koncentreret glyfosat, vent 1 md. så er de døde og du kan tage dem helt nede ved jorden. Når du har 30 cm stab, kan du smøre uden at spilde på jorden til ingen nytte, og det virker perfekt, hvor det skal, og ingen andre steder.

Mvh. Hans

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Helmer, 16. juli 2007 kl. 15.27

Jo tak – så ved jeg vist hvad jeg skal lave med 1800 m2 grund og en deeeel brombær i krattene ;-)

tak for hjælpen – jeg prøver...

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. juli 2007 kl. 19.20

Hej Susanne
Jeg er ikke så sikker på, du skal vælge nogen af de først nævnte metoder, for du har nøjagtig samme problem året efter. Det er mest fasanerne, der står for spredningen af brombærrene, som spirer vældig godt, når de har været gennem en fugls mave. Uanset hvad du gør, vil det være rigtig smart når du har ryddet et område, at tage fat i forsommeren – og med hakkejern eller endnu bedre en spade – at stikke roden over på de nye planter – den behandling tåler de nemlig ikke.

Brombærplanterne tåler heller ikke at blive skåret af 10 cm under jordoverfladen – når det bliver gjort i vækstperioden og den øverste del af planten bliver fjernet eller lægges til tørre.

God held med bekæmpelsen.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Brombær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Brombær

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider