Forum

Kartoffelskimlen blev opdaget for sent. (Tomater)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 16. juli 2007 kl. 19.58

Den er kommet lynhurtigt, og samtidig har vi ikke været ret meget i haven de sidste dage, på grund af travlhed og gæster.

Vi har klippet toppen af kartoflerne, og bortskaffet dem – det går jo nok med dem, kartoflerne kan jo stadig bruges, de ser ikke ud til at have lidt skade.

Værre er det med vores tomater, som står på friland.

Nogle af planterne havde ikke et eneste grønt blad tilbage, de blev hevet op. Andre var "blot" stærk angrebne. De er blevet beskåret – Hårdt, alle blade der bare så en smule krøllede ud, er blevet fjernet – adskillige topskud – med blomster og små tomater er blevet skåret væk. Jo mere jeg var i gang med saksen, jo længere væk kom årets tomathøst. :-(

Nu står planterne tilage (dem der ikke er hevet op) og ser stakkels ud. Det er ikke ret mange blade der har fået lov til at blive siddende. en enkelt plante har kun 2 blade at gøre godt med, det er sikkert ikke nok.

Nu får vi at se om indsatsen belønnes og der kan blive til en enkelt tomatmad – eller måske hvis jeg er heldig – en omgang tomatsalat – men SUK – jeg tvivler

Og jeg som satte 19 planter for at have rigeligt så jeg kunne henkoge...

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 17. juli 2007 kl. 8.20

Åh ja, næsten den samme historie kunne jeg have skrevet. Jeg besluttede dog at gøre kort proces og hive alle tomatplanterne op på en gang. Jeg synes, at det bare forlænger pinen at gå og kæmpe for deres liv, og så alligevel se dem gå til grunde.

Så ingen friske, hjemmedyrkede frilandstomater i år. Til gengæld kan jeg glæde mig over, at det går rigtig godt med frilandsagurkerne – det er altid lidt af et lotterispil, men i år er der gevinst.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 17. juli 2007 kl. 20.25

Ja – du har nok ret.

Allerede idag – er halvdelen af de tilbageblevne blade og plantestængler, brune igen. Der er nok ikke andet at gøre end at grave skidtet op.

Så kan vi til gengæld nå at se en masse grøngødning, spinat, og salat i bedet. så udnyttes pladsen da til noget!

Nyt svar til emnet »Kartoffelskimlen blev opdaget for sent. (Tomater)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kartoffelskimlen blev opdaget for sent. (Tomater)

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider