Forum

Snegle spiser liljebille larver?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 18. juli 2007 kl. 18.15

Hej Alle.

Nu har jeg gået i nogle uger og iagtaget mine liljer.

I år er de næsten ikke blevet spist af liljebiller.

Jeg går godt nok også og kvaser de biller jeg ser på dem, og fjerner et par af de ulækre klumper med larver i.

Jeg har rigtig mange snegle med hus.

Og på de liljer som ikke er blevet spist, sidder der mindst én og ofte flere snegle under bladene.

Én aften for nogle uger siden talte jeg 12 snegle på blomsterne af 4 liljer som står sammen.

Tror I det kunne tænkes at sneglene æder æggene eller larnerne før de når at gøre ret meget skade?

Det lyder lidt hen i vejret det hér... men nu har jeg tænkt på det så længe at jeg gerne vil høre lidt indput.

Fortsat, forhåbentlig, god sommer.

Hanne i Glostrup

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. juli 2007 kl. 18.51

Hej.

Snegle med hus gør normalt ingen skade på liljerne.

Små snegle med hus kan dog dække et vist behov ved også at fortære blade-mens ellers lever snegle med hus af alger.

Normalt er de dog ikke et problem og kan lades uberørt.

Nøgensnegle er derimod et helt andet kapitel-dertil hører skovsnegle og dræbersnegle. De bør udryddes med hård hånd.

Jeg har aldrig set at disse snegle fortærer æg af liljebillen eller deres afkom-hvis du har billeder heraf vil det være meget interessant.

Lilium

Nyt svar til emnet »Snegle spiser liljebille larver?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Snegle spiser liljebille larver?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider