Forum

Vindruerne bliver brune og rynkede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ellen Galatius, 21. juli 2007 kl. 11.58

Endelig i år har vi for første gang fået mange druer på 3 vinstokke i vores drivhus. Druerne er store og flotte, men pludselig er en del begyndt at få brune pletter og dagen efter er de rynkede som rosiner.

Hvad kan det skyldes og hvad kan vi gøre

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Lange, 29. juni 2018 kl. 11.18

Vore druer får pludselig brune pletter, bliver runkne og ligner rosiner. Kan det være vandmangel. Eller skimmelsvamp. Vi har i dag d. 29 juni 2018 Mvh karin Lange

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. juni 2018 kl. 19.29

Lufter du godt ud i drivhuset? Lader vinduer og døre stå åbne hele døgnet?

For det er rekordvarmt, selv havde jeg 26 grader inde i stuen i går, og mit hus er ellers koldt...

Ja, der skal vandes godt igennem også, på jorden ved plantens rod- aldrig på blade/plantedele ellers.

Skimmel tror, jeg det er for tørt til, hvis du ellers lufter godt ud.

Mvh
Tine

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2018 kl. 19.40

Det lyder som stilksyge - stilken afsnører næringstilførslen til druerne.
Det er ikke en sygdom, men tegn på, at vinplanten ikke har det godt. Og det kan være mange ting, f.eks. jordbunden - er der nok humus i den?, mangel på mikronæringsstoffer, eller overproduktion - vinplanter skal bruge nogle år til at etablere er godt rodnet, før man må lade dem sætte druer!

Nyt svar til emnet »Vindruerne bliver brune og rynkede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vindruerne bliver brune og rynkede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider