Forum

Hvad gnaver hul i mine peber

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Foght, 28. juli 2007 kl. 21.43

Er der nogen i der kansige mig, hvad det er der gnaver hul i Peberfrugterne, de gnaver altid ved siden af stilken, og hvad man kan gøre ved det.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Udengaard, 29. juli 2007 kl. 8.16

Hej Erik

Jeg har også haft et par peberfrugter med hul i ved stilken. Jeg har observeret sneglespor på planten og tror det er dem der har gnavet. Klip den beskadigede frugt af straks du ser angrebet. Jeg flyttede planten lidt da bladene rørte drivhusglasset for at mindske tilgangsvejene for snegle. Jeg har også læst mig til at det er godt at sætte peberen ud nogle dage for at få bugt med skadedyr. Der er ofte forekomster af lus i peber som kan sætte sig som små sorte pletter i frugten. Et par dage udendørs skulle kunne tage evt. skadedyr, men det kræver naturligvis du har din peber i en potte eller kapilærkasse så den kan flyttes.

Resten af frugterne ser i øvrigt fine ud på min plante og jeg kan snart høste den første røde peber. Der er øget risiko ved at vente med høst til frugterne bliver røde da de jo sidder længere tid på planten men forhåbentligt er smagen af hjemmedyrket rød peber risikoen værd.

Hilsen
Anette

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2007 kl. 8.46

Snegle elsker tomater og peberfrugter, de laver huller i dem for at spise dem.En løsning er at lufte godt ud og hold jorden tør i overfladen. Snegle kravler let op ad planten til frugterne.

Mvh. Svend Høst

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Foght, 29. juli 2007 kl. 9.41

Tak for hjælpen, jeg må prøve de ting i har foreslået.

håber det hjælper.

Erik

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Foght, 1. august 2007 kl. 13.38

Hej igen.

Jeg har lige plukket 4. pebere med hul i, og i tre af dem fandt jeg et dyr, det ligener en bænkebider, men foran ser den ud som en ørentvist, hvad er det for et dyr?, og hvordan kommer jeg dem til livs.

Mvh.

Erik

Nyt svar til emnet »Hvad gnaver hul i mine peber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad gnaver hul i mine peber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider