Forum

Elmesyge smitter andre planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne D. Hansen, 20. august 2007 kl. 14.48

Nu er jeg ved at blive mistænkelig. Det startede i foråret, nogle af mine Klematis visnede langsom ned.

Naboens elmetræer fik fine grønne blade i maj, men står nu som sorte spøgelser. Til min skræk ser jeg også at mine rododendorn og Azalier visner langsomt væk.

Jeg er bange for, at det er svamp der angriver mine planter. Jeg er klar over, at jeg kal bede min nabo fælde elmetræerne og at jeg skal klippe mine visne buske og planter ned og brænde grenene. Men hvad gør jeg, så det ikke fortsætter?

Er der nogen som ved hvilke prydsplanter elmetræer
er beslægtede med?

hilsen
Hanne D. Hansen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. august 2007 kl. 17.57

Hej Hanne
Tingene har intet med hinanden at gøre. Elmesygen skyldes en virus, som elmebarkbillen flytter rundt med – og den vil kun være på elm – incl. de forædlede elm.

Klematis visnesyge er noget helt andet, der rammer nogle sorter klematis, stort set kun de storblomstrede. Hvis en klematis rammes – altså visner helt, er det med at få klippet alt til jorden og få det brændt – alternativt i skraldespanden, så bliver det vel også brændt. I de fleste tilfælde skyder planten fint igen, men sker det 3–4 år i træk, vil jeg anbefale at fjerne planten og sætte en af de sorter, der ikke får det, f.eks. nogle af vildarterne.

Rhododendron og Azalea kan godt have haft det for vådt i denne sommer, specielt hvis de står et lavt sted i haven – og så reagerer de med at smide blade – måske kan de reddes, og måske går de i gang med at gro igen. Hvis du synes de står et sted, hvor vandet kan stå hvis det regner meget, må du gerne plante dem om til et højere sted – og det kan gøres, når du har lyst, der er ikke nogen årstid, der er væsentligt bedre end andre, bare du får en ordentlig rodklump med.

Nyt svar til emnet »Elmesyge smitter andre planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Elmesyge smitter andre planter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider