Forum

Frugttræernes blade bliver ædt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 4. september 2007 kl. 10.12

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er, og hvad jeg kan gøre.

På nogle af mine frugttræers grene er bladene spist (tror jeg) af noget, men stilkene sidder tilbage.Det er mest de yderste, altså de yngste blade, det er gået ud over. Men jeg har også et træ som jeg podede sidste år og det har næsten ingen blade tilbage, det er det der bekymrer mig mest.

På forhånd tak

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. september 2007 kl. 12.17

Hej Bente.

Hvor og hvordan bor du? Hvis det er muligt kunne det godt ligne rådyr. Så er bladene bidt af op til 11/2 m. over jorden.

Mvh. Hans

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 4. september 2007 kl. 12.53

Hej Hans
Ja det kan da nok være, det problem har vi ikke haft før, men vi bor på landet og har da set rådyr her omkring, så hvorfor skulle de ikke komme her?

Er der nogen der har et råd–Skal det være fåreuld el. hjortetakolie el. noget helt tredie.

Tak for svaret.

Bente Hornbech

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. september 2007 kl. 13.18

Hej Bente.

Jeg har trådnet om alle mine nyplantede træer. Så undgår jeg både bidskader og fejninger, hvor en råbuk om foråret og sommeren, kan feje sådan et lille frugttræ helt ned under jorden, hvis han får set sig gal på det.

Mvh. Hans

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. september 2007 kl. 17.10

Hej Bente
De unge træer må ikke miste for mange blade, uanset hvem der tager dem. Derfor altid godt at have en eller form for trådhegn om dem. Derudover skal der holdes øje med skadedyr som larver og lus. Hvis de ses – fjernes de – gerne så de knuses mellem 2 fingre, så gør de i hvert fald ikke mere skade.

Ældre træer kan sagtens tåle at miste nogle blade, og rådyrene er helt vilde med dem i visse perioder, så længe de holder sig til bladene og spidser af lavthængende grene – synes jeg bare I skal nyde at dyrene også er der.

www.de-gamle-sorter.dk

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 8. september 2007 kl. 12.09

Hej Boi
Larver og lus har jeg holdt et godt øje med og det er det ikke, så jeg tror på rådyerne, har også været ude for at se nærmere efter og har fundet spor af dyr.

Men jeg er bekrymret for mit lille Kansler-æbletræ som jeg podede på dit kursus sidste forår -1½ gammel- det har kun ca.20 hele +nogle halve blade tilbage, tror du det overlever?

Tak for svaret
Bente Hornbech

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 8. september 2007 kl. 13.18

Hej Bente
Nu er vi så sent på året, så det skal nok overleve alligevel. Ude i planteskolen er der allerede træer, der har smidt bladene og jeg var på besøg i en have på lerjord i går. Her var nogle af kastanjetræerne allerede uden blade, det samme var en arktisk birk, og de plejer at smide dem i september, så der er ikke noget specielt i det i år.

Nyt svar til emnet »Frugttræernes blade bliver ædt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Frugttræernes blade bliver ædt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider