Forum

Æbletræ med kræft, sætte pæretræ istedet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Torben Jensen, 12. september 2007 kl. 12.40

Halløjsa.

Vi har et ingrid marie æbletræ, med kræft.

Og jeg vil fjerne det helt, i den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber en kan svare på.

Kan man efter at have fjenet træ og stub, plante et nyt æbletræ i en anden sort? F.eks aroma?

Eller måske et pæretræ istedet for?

Håber på et svar.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. september 2007 kl. 8.38

Hej Torben
Du kan godt plante et pæretræ, men ikke i den samme jord.

Æbler, pærer, røn, tjørn, roser og spiraea er alle i rosenfamilien – og de har en evne til at danne spirehæmmende og væksthæmmende stoffer i hele deres rodzone. Det betyder at plantes et træ i samme familie i jord, der tidligere har stået en – vil den nye ikke trives.

Så skal der stå en sådan igen – må du skifte al den jord, det syge træ har haft rødder i.

Du kan derimod sagtens plante et blommetræ, uden at skifte jorden.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 13. september 2007 kl. 8.41

Til Torben.

Der kan være tale om såkaldt jordtræthed.

Derfor vil et nyt æble eller pæretræ vantrives, hvis de plantes på samme sted. Men du kan løse dette problem ved at grave plantehullet rigeligt stort og så tilføre helt frisk jord. Denne jord bør dog ikke tages i nærheden af f.eks. tjørn, røn og cotoneaster, da disse planter også kan "forgifte" jorden for æble og pæretræer.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Jensen, 13. september 2007 kl. 9.48

Tak for jeres svar.

Jeg talte igår med en planteskole (Birkevang i holme olstrup), og han sagde at det kunne man sagtens, ifølge ham kunne kræft ikke smitte fra træ til træ.

Så hvad skal man tro?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 13. september 2007 kl. 10.13

Til Torben.

Det har ikke noget med frugttræskræft at gøre!

Det er jordtræthed!

Man skal ikke plante æble / pære efter æble / pære p.g.a. jordtræthed, altså kan man ikke uden videre plante æble og pæretræ, hvor der tidligere har stået et træ af samme art.

Men som jeg tidligere har svaret dig, kan du løse problemet ved at grave plantehullet til dit nye træ dobbelt så stort og så fylde det med god jord, der er taget i god afstand fra frugtarter af samme slags, også fra røn og tjørn.

Så det har intet med kræft at gøre!

Nyt svar til emnet »Æbletræ med kræft, sætte pæretræ istedet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ med kræft, sætte pæretræ istedet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider