Forum

Import af dræbersnegle!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Patrick Bøgild Bak, 22. oktober 2007 kl. 16.04

Jeg går på HTX og skal lave et stort teknologiprojekt om et samfundsproblem.

Som folk ved, er dræbersneglene et stort samfundsproblem her i Danmark, derfor virker det indlysende at lave om dræbersnegle. Altså en metode at bekæmpe dem på.

til det ville det være super rart at have nogle dræbersnegle til forsøg og undersøgelser.

Problemet ligger i alt sin enkelhed i, at der ikke længere er nogle dræbersnegle at finde, og projektet skal laves fra dags dato og frem til jul.

Jeg vil hører, om der er en måde at finde dem på, eller om man kan importere dem fra spanien – hvor de oprindeligt kommer fra?

De skal naturligvis være levende.

Jeg glæder mig til at hører fra jer, og håber I kan være behjælpelige i forbindelse med mit projekt

På forhånd mange tak

Patrick Bøgild Bak
HTX – Slagelse

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 22. oktober 2007 kl. 22.03

Det er nok lige det seneste på sæsonen til at finde mange dræbersnegle, for de er ved at gå i dækning for vinteren lige nu: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=199

Iøvrigt er der kommet nye oplysninger frem, der kunne tyde på, at "dræbersnegl" muligvis alligevel ikke er det samme som "iberisk skovsnegl" – dvs. den fra Spanien, men at det måske er en helt anden art. Så det vil være en rigtig, rigtig dårlig ide at importere nogle.

Hvis du skal finde nogle dræbersnegle nu, er det nok noget med at rode rundt under blade og lignende på steder, hvor der har været mange tidligere på året. Jeg fandt et par stykker den anden dag, da jeg lavede noget i haven. De var temmelig dvaske, og slet ikke hurtigløbere som dem, jeg nakkede tidligere på året.

Jeg bor langt fra Slagelse, så det er nok ikke realistisk at du forsyner dig her.

God fornøjelse med jagten.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. oktober 2007 kl. 8.21

Hej Patrick

Prøv at kontakte Marie Niemann Hansen, Syddansk Universitet – hun har her i sommer / efteråret skrevet bacheloropgave om dræbersnegle og afskrækningsmidler. Måske har hun nogle kontakter / oplysninger du kan bruge.

(Der er links, hvis du Googler Dræbersnegl + syddansk universitet)

En "vild" tanke:
Hvis det ikke lykkes at få fat i voksne snegleindivider, ka du måske (?) ændre dit projekt i en anden retning:
Indsamling af æghobe – de findes på denne årstid i massevis i alle haver, hvor dræbersneglen opleves som et generende dyr.

Dræbersneglene lægger 20–50 æg i små hobe på 2–4 cm i diameter. Æghobene placeres i jordoverfladen f. eks under byggematerialer der har kontakt med jord, under brændestykker, kålblade, græskarplantestængler, ved roden af f. eks georginer og er meget lette at genkende.

Lidt mere "vildt":
Måske kan det lade sig gøre at konstuere en æghob-suger?

En mekanisk suger som en hybrid mellem en omvendt cykelpumpe (der suger i stedet for at trykke) forsynet med et tragtformet mundstykke (noget lignende en "svupper" man anvender til at rense vaskeafløb med).

Apparatet må ikke være tungt og det skal have om form for opsamlingsenhed til æghobene – en papirspose som tåler lidt fugt? (tænk her på konstruktionen af askespand til brug sammen med støvsuger)

Held og lykke med anstrengelserne!

Og så ku' det være interessant her i Havenyt's Forum at få et kort resumé, når du når i mål med dit projekt!

Med venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 23. oktober 2007 kl. 11.49

Hvis man vil finde dræbersnegle nu og måske resten af vinteren-sådan var det i hvert fald den sidste-må man ud og vende store sten og fugtige brædder-trækasserne med masonitbund fra grønthandleren er fremragende. De fleste er dog så små og med anderledes og indbyrdes forskelligt udseende, men på Naturhistorisk Museums hjemmeside er der nogle gode billeder, jeg har taget.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Bøgild Bak, 23. oktober 2007 kl. 16.49

Jeg er virkelig dybt imponeret over jeres seriøsitet og gode idéer!

Tusinde tak for det.

Det med at bruge æg i stedet kunne være super spændende, men jeg tror jeg først vil forsøge mig med at "vende sten", som i også foreslår.

Jeg overvejer lidt at lave et "terrarie" med snegle – hvis jeg altså finder nogle. og så genskabe naturen på bedste vis.

Men nu får vi at se. :-) der skal lægges lidt arbejde i det, men det bliver også udentvivl super spændende.

Naturligvis kommer der et referat/resumé herind. Jeg kan ikke være andet bekendt med den flotte hjælp jeg har fået herfra.

Der kræves en forholdsvis stor rapport af opgaven, så kan eventuelt lægge den op på nettet, så i frit kan læse den – hvis det skulle have interesse.

Jeg glæder mig som før sagt, til at hører fra flere af jer.

/Patrick. :-)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. oktober 2007 kl. 8.06

Hej Patrick
Jeg har fanget en i live i går,som jeg har sat i ''pleje'' i drivhuset i en plastikbox med jord o.lig.,men hvordan den fragtes fra Vestjylland til Slagelse ved jeg ikke.

Hilsen Anne Marie

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Bøgild Bak, 28. oktober 2007 kl. 11.18

Hej Anne Marie!

Jeg ved ikke hvordan jeg skal takke dig. Men jeg har virkelig heller ingen anelse om hvordan jeg skal få det hertil.

Jeg skal i dag ud til birkegårdens haver, fordi jeg har fået et nys om, at de havde problemer med dræbersnegle her i sommers.

Jeg krydser ihvertfalde fingre for, at de kan findes der. :)

Jeg tvivler på, at vi kan sende den levende hertil med Post Danmark?

Men endnu engang tak

med venlig hilsen, Patrick

Nyt svar til emnet »Import af dræbersnegle!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Import af dræbersnegle!

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider