Forum

Sprøjtesvovl mod meldug i vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Rosdahl, 13. januar 2008 kl. 11.46

Erfaringer med sprøjtning efterlyses:
Jeg har to gamle vinstokke i drivhus. Desværre fik de for to år siden meldug.

Jeg har skaffet sprøjtesvovl, men har lidt svært ved at lokke informationer ud af forhandleren. Jeg er derfor i tvivl om behandlingen, da jeg har fået anbefalet at bruge både en 9% og en 0,9% blanding til vintersprøjtning. Hvad er det korrekte, og hvornår sprøjtes der? Erfaringer?

Den samme tvivl gælder sommersprøjtningen, hvor jeg er blevet anbefalet både en 3% og en 0,3% blanding og enten sprøjtning hver 3. uge fra udspring til 3 uger efter blomstring eller kun én gang ved blomstring. Erfaringer?

Jeg har også skaffet candit. Hvordan blandes og bruges det?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 13. januar 2008 kl. 20.58

6% til vintersprøjtning, som foretages een gang om vinteren, hvor du har fjernet blade m.m. – men gerne inden du beskærer vinen.

3% opløsning til sommersprøjtninger, der er afhængig af nedbørsmængderne – dog ikke i drivhus, hvor du formodentligt ikke vander vinen. Jeg har selv 3 forskellige vinplanter i mine drivhuse, og de sprøjtes med svovl lige før blomstring og så lidt afhængig af luftfugtigheden i drivhuset en 2–3 gange i løbet af sommeren.

I øvrigt kan du bruge sprøjtesvovl til tomater, kartofler og andet der angribes af meldug – jeg brugte for første gang svovl i mine kartofler i 2007, og fik først meget sent skimmel i kartoflerne, og vi høstede den største høst nogensinde, og har ikke haft spild i løbet af efterår / vinter grundet dårlige kartofler.

Tomater sprøjter jeg ca. hver 3.de uge.

Vinplanter udendørs sprøjtes hvergang det har regnet så kraftigt at svovlet er regnet af, sidste år ca. hver 2–3 uge. Du kan se på bladene om der er svovl på dem – og desværre også lugte det, de første dage efter sprøjtning.

se www.praktiskoekologi.dk/forum/46.html

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 19. januar 2008 kl. 21.16

RETTELSE – ikke 3 og 6 procent – men 3 og 6 gram sprøjtesvovl pr. liter vand.

PINLIGT, men dog ikke således at du havde ødelagt dine vin ved at bruge den stærke opløsning – men spild af svovl.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Rosdahl, 20. januar 2008 kl. 7.57

Hej Jørgen
Det er svært med procenter, synes jeg. Det er meget lettere med gram pr. liter. Tak, skal du have.

Venlig hilsen
Lisbeth

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bendiksen, 26. marts 2008 kl. 19.36

Hej

Vi havde også meldug på vores vin sidste år og er nu klar med sprøjtesvovl. Hvor længe skal man blive ved med at sprøjte vinen ud over sommeren? Og tager druerne skade af behandlingen?

Mvh Thomas

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 26. marts 2008 kl. 20.05

Jeg sprøjter hver gang det har regnet så meget, at svovlet er regnet væk, d.v.s. 1–3 gange om måneden, og stopper med sprøjtning senest 4 uger før høst, da der ellers kan blive problemer med at få gæringen igang. Husk alle blade skal sprøjtes så effektivt, at alle blade er våde og ligeledes druerne.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn Kjelde, 30. juni 2008 kl. 15.01

Hej.

Jeg har lige nu konstateret meldug på mine druer i drivhuset. Har ikke sprøjtet før, og spørgsmålet er om det nytter at begynde nu. Ud over tomater er der også skoleagurker i huset. Tåler de svovlen, og hvis ja, må agurkerne spises efter at have vasket dem?

Mvh. Asbjørn

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jensen, 23. juli 2008 kl. 12.23

Hvor kan man købe sprøjtesvovl?

Vi har en gammel udendørs vinplante, som
er angrebet af meldug. Den står op af en sydvendt mur. Skal muren også sprøjtes?

MVh
Lene Jensen

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bendiksen, 2. august 2008 kl. 7.41

Hej. Jeg købte sprøjtesvovl hos www.vinmager.dk sidste år. Mener at have fulgt anvisning, men vores vindruer er igen angrebet af meldug. Dog kan jeg se det har hjulpet for andre, så vi prøver igen til næste år.

Mvh Thomas

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 2. august 2008 kl. 11.14

Har du prøver atamon...den er god til stiklinger og ved vanding af frøplanter så de ikke får diverse svampe syg domme.og til at lægge frø i.i ca 30 min før såning...

mvh erik...esbjerg ø

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Holst, 5. august 2009 kl. 8.08

Jeg har også en vin, som allerede er angrebet af meldug, og det samme er agurkeplanten i drivhuset.

Er det så allerede for sent at sprøjte?

Og bør jeg skære alt det angrebne væk – i praksis klippe vinen helt tilbage og måske opgive agurkeplanten – for at undgå, at det breder sig til andre planter eller kommer tilbage æste år?

Venlige hilsner
Anne

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carla Rasmussen, 23. september 2009 kl. 11.08

Ja, det er et spørgsmål som jeg meget gerne vil have svar på, idet jeg har mange druer i drivhuset med meldug på. jeg vil gerne vide om meldug er giftig og om det er muligt at bruge dem til vin bryg efter vask, De har ikke været sprøjtet med svovl.

venlig hilsen Carla Rsmussen

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. september 2009 kl. 14.43

Hej Carla

Nu er jeg ikke den store vinbrygger, og de fleste vil nok kassere druerne,men jeg vil råde dig til at vaske al melduggen af først og herefter koge mosten så du ikke får andre gærsvampe i dit bryg.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carla Rasmussen, 23. september 2009 kl. 22.49

Tak for hurtig svar

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Carla Rasmussen, 23. september 2009 kl. 22.49

Slettet af administrator 10. september 2013 kl. 21.01.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Carla Rasmussen, 23. september 2009 kl. 22.50

Slettet af administrator 10. september 2013 kl. 21.00.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Carla Rasmussen, 23. september 2009 kl. 22.50

Slettet af administrator 10. september 2013 kl. 21.00.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Gauguin, 28. december 2018 kl. 13.30

Jeg ønsker yderligere oplysninger om sprøjtning af vinplanter. Når der kommer noget nyt!!

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. december 2018 kl. 16.47

Siden tråden her var aktiv sidst er der kommet nye regler som tillader sprøjtning med såkaldte "basisstoffer". Som følge heraf må økologer nu sprøjte med natriumhydrogencarbonat (Natron).

www.gartneriraadgivningen.dk/upl/website/basisstoffer/Basisstofoversigtpr.oktober2018.pdf

Jeg har ikke prøvet natron, men kaliumhydrogencarbonat som har de samme kemiske egenskaber virker ret godt som akutbehandling af meldug på stikkelsbær. Jeg brugte 1 % (10 g/L).

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. december 2018 kl. 23.26

Meldug angriber svækkede planter, f.eks. pga. vandmangel. Det er bedre at styrke planten, end at slå melduggen ihjel. For slår man meldug ihjel, slår man også de bakterier og svampe ihjel, der skal bekæmpe den.

Selv stoppede jeg med at sprøjte med svovl for 3 år siden. Jeg har ikke nævneværdigt med meldug hverken i drivhus eller på friland.

Willy fra Blomstergården anbefaler i december nummeret af Haven at lade blade med skurv etc. blive liggende på jorden. Han har erfaret, at bakterierne i jorden bekæmper skurven.

Sprøjtefristen for svovl er i øvrigt 56 dage, og ikke 4 uger som nævnt i indlægget.

Nyt svar til emnet »Sprøjtesvovl mod meldug i vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sprøjtesvovl mod meldug i vin

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider