Forum

Møgfluer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 27. januar 2008 kl. 12.21

Hej

Jeg har fåe et problem med fluer i nogle af mine potteplanter.

Den ene plante – en 4-årig ginseng er afgået ved døden! Den er vel blevet spist? Pist væk er den i hvertfald – og min datter har ikke taget den, så jeg kan ikke se andre grunde end at de møgfluer har spist op.

Den anden der er angrebet er en potte med kastanier jeg har sået som et eksperiment. Jeg har ikke kigget i jorden endnu, for der er ærligtalt så mange fluer at det er klamt. Noget godt forslag.

Vh
Ditte

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. januar 2008 kl. 13.09

Måske vander du for meget

mvh eivin (^_^)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 27. januar 2008 kl. 13.17

Ja, måske – men en gang om ugen hvis jeg husker det – er det for meget?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. januar 2008 kl. 21.53

Nææ – det burde det vel ikke være. Måske det ville være en ide at plante om.?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 27. januar 2008 kl. 22.15

Jeg har nogle gange haft samme problem i mine chiliplanter, når de kommer ind i efteråret.

Jeg har, med held, fået udryddet de små... med støvsugeren.

Med lidt forsigtighed (og en lille håndfuld ny jord) kan det godt lade sig gøre at støvsuge fluerne op.

Det er nødvendigt at være lidt ihærdig de første par dage, men så plejer det at tage af.

En lommelygte kan hjælpe til at få øje på dem, når der ikke er så mange, og jeg har en fornemmelse af at det lokker fluerne frem når man lyser på jorden – så er det bare at nappe dem med støvsugeren.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. januar 2008 kl. 10.29

Nu er jeg blevet nysgerrig – hvad er det for en slags fluer i har haft bøvl med / vundet over?

Venlig hilsen
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 28. januar 2008 kl. 13.26

Prøv enten at plante et frisk hvidløg i jorden eller læg en buket frisk persille. Det plejer at få fluerne til at forsvinde. De kommer altid om vinteren, da vores indeklima er for tørt og varmt, så hyggger de sig i den våde jord.

Helle – www.helleshave.dk

Nyt svar til emnet »Møgfluer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Møgfluer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider