Forum

Hjemmelavet »ferramol«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene S., 28. januar 2008 kl. 19.00

Jeg har hørt om tv-udsendelse(muligvis på svensk tv) med opskrift på hjemmelavet "ferramol" = økonomisk besparelse

Jeg er interesseret i flere oplysninger!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. januar 2008 kl. 14.46

I Danmark er enhver anvendelse af bekæmpelsesmidler, som ikke er godkendt af Miljøstyrelsen ulovlig.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 29. januar 2008 kl. 18.52

Gud jeg troede det var en medicin mod depression eller søvnløshed eller sådan noget...

Men det kan vel også kaldes et bekæmpelsesmiddel;-D

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. januar 2008 kl. 9.28

Hej Lene.

Jeg kan sagtens forstå at du kunne fristes til at producere en gang snegle gift, hvis du er en af de mange, hvis have ender i maven på dræbersneglene. Men også jeg må skuffe dig og sige at jeg hellere ikke har en eller flere opskrifter på Ferramol. Desuden ville jeg hellere ikke give mig i kast med selv at producere det, da jeg risikerede at slå flere ting ihjel,end sneglene.

Ferramol er lavet på sådan en måde at de svare til piller,d.v.s med præcist det samme virkestof i samme pille. På den måde sikre man sig at hver snegl kun spiser det antal, der skal til for at slå den ihjel og så er man på denne måde sikker på at den ikke har indtaget mere end, at den kan spises af andre dyr, også selvom dyret har mange snegle på menuen.

Ved at du bruger Ferramol, indkøbt i detailhandel eller den lokale foder og kornstof, sikre du dig at producenten har et produkt ansvar. Han har betalt for diverse undersøgelser af produktet og man kan derfor klantre ham for senere skader på miljøet.

Men hvis alle lavede produktet var der ikke længere styr på det og hvem skulle man så klantre.

Desuden er der i øjeblikket fokus på netop Ferramol, da man mener at der er nogle stoffer i, som ikke er miljøvenlige. Men,hvorfor ikke anskaffe nogle sneglefælder hvor det er mulig at opsamle sneglene i en lukket beholder. Det er både miljø-rigtigt og billigere i det lange løb.

På bl.a. snegleforum.dk kan du købe nogle af disse fælder til billige penge.

Ellers er det den sidste mulighed at indkøbe noget hvidløgs juice (1 liter for kr 95,–) gennem firmaet Nor-natur.

50 ml hvidløg blandet med 1 liter madolie, trukket i et døgns tid, vil, når det bliver sprayet ud, der hvor sneglene befinder sig, få dem til at flygte. Snegle hader duften af hvidløg og kaffe. Sidstnævnte forstår jeg så ikke...

Hvidløget virket reppelerende (afskrækkende).,og på den måde kan du så få dem til at fortrækker fra andre steder i haven og måske over til dine opsatte ølfælder.

Held og lykke med det...

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet »ferramol««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjemmelavet »ferramol«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider