Skrevet af: Søren S Duun, 5. februar 2008 kl. 20.54
Hvad må jeg selv fremstille og benytte af pesticider til "husbehov"?
Brugen af plantebeskyttelsesmidler i private haver bør begrænses mest mulig er de fleste enig om. Plantebeskyttelses midler er giftstoffer og skal derfor benyttes med omtanke. Mange gange er det muligt at komme ukrudtet eller insekterne til livs uden brug af pesticider. Men nogle gange er det ikke sikkert at man kan løse et problem uden og mener så at være nød til at benytte dem.
Priserne på nogle af dem gør også at det er oplagt selv at fremstille dem, ud fra nogle gamle husråd eller grønne tips. Men hvordan er reglerne for brugen af dem, fremstilling af dem til husbehov, videregive opskrifter og indkøb dem i f.eks. lande inden for EU.
Jeg har kontakte miljøstyrelsen for at finde ud af lovgivningen bag, og skal gerne indrømme at også jeg har været uvidende omkring dem og dermed overtrådt gældende lov.
Man kan sige det meget enkel at loven siger :
At bekæmpelsesmidler, som er godkendte og kun kan købes i Danmark må benyttes.
Det er derfor ikke tilladt at importere,og selv at fremstille bekæmpelsesmidler af enhver tænkelig art, ligeledes er det hellere ikke tilladt at videregive hjemmelavet blandinger til 3 part eller
Udbrede opskrifter på bekæmpelsesmidler via blade, bøger, radio, tv, hjemmesider, e-mail eller mundtligt. Det gælder også midler som ikke indeholder skadelige og måske ligefrem spiselige ting som kan benyttes til bekæmpelse. Hvis dette overtrædes kan man dermed blive retsforfulgt og straffet.
Må jeg indkøbe glyfosat, i et andet EU-land og så benytte til eget forbrug? for glyfosat er jo godkendt i Danmark.
Svaret er nej, da det ikke er tilladt at indkøbe bekæmpelsesmidler i andre lande.
Hellere ikke selvom de er godkendt i Danmark. Selvom det er til eget forbrug betragtes det som import. Lovgivningen siger af man skal have en tilladelse af miljøstyrelsen til at måtte importere, samt betale told og skat. En tilladelse koster ca. kr. 100.000,– og skal fornyes løbende.
I Sverige kan man købe eddikesyre som er beregnet til at fjerne ukrudt. og min gode ven Hr. Nielsson har foræret mig en dunk. I Sverige betragtes det som et miljørigtigt middel?
Dette betragtes også som import og det er ikke tilladt, uden en tilladelse og selvom man har fået det foræret er eddikesyre desuden ikke godkendt i Danmark og så man har pligt til at aflevere det på den nærmeste genbrugsstation.
Det betyder ikke at man ikke må have eddike stående, men der må ikke være et etiket på, som fortæller at eddiken er til bekæmpelse af ukrudt. For så er det som sagt ulovlig og kan straffes med bøde i størrelsesorden 5000 kr. Eddike kan benyttes til meget andet men ikke som et bekæmpelses middel. Selvom eddike så kan benyttes til fjernelse af alger, er det stadig et bekæmpelsesmiddel.
Min gamle far havde 1 kg prefix stående sin garage og jeg har selv en have. Må jeg godt benytte dette til eget forbrug?
Det er ikke tilladt at benytte da det ikke længere er godkendt i Danmark og man har pligt til at aflevere det på den nærmeste genbrugsstation. Man har desuden pligt til at undersøge om et "gammel pesticid" stadig er godkendt inden man har tænk sig at tage det i anvendelse.
Jeg har skrevet om brugen af kanel, hvidløg, chili og brændenælder og ølfælder imod myre, bladlus og snegle på min grønne økologiske hjemmeside...Må jeg nu ikke det? "
Nej for så har du juridisk set videregivet oplysninger på midler, der ikke er godkendt til formålet og det er ikke tilladt. Selvom det ikke er til skade for miljøet og selvom det kan komme i kompostbunken, betragtes det i dette tilfælde som et bekæmpelsesmiddel og dermed er omfattet af lovgivningen om bekæmpelsesmidler. Brændenældevand er også omfattet af denne lovgivning. Brændenældevand har været anvendt i mange år og kan sikker ikke skade noget. Sprit og brun sæbe har også været anvendt i mod bladlus og anbefalet i mange år.Øl i sneglefælder er hellere ikke tilladt at benytte.
Jeg har hørt at Hvidløgsjuice kan udvandes i jorden og siges at være et godt middel imod utøj og give planterne sundhed og styrke... Må det benyttes?
Ja og nej, hvis fortyndet hvidløgsjuice anvendes som et bekæmpelsesmiddel og det gør det, hvis det forhindre bladlus, er det dermed omfattet loven om bekæmpelsesmidler og må ikke anvendes.
Men hvis midlet anvendes som et slags gødning, er det ikke omfattet denne lov, men lov om brugen af gødningstoffer og må derfor gerne anvendes som gødning.
Kan man så få godkendt sine egne opskrifter til brug i ens egen have hos miljøstyrelsen?
Ja, hvis man også vil betale for det. Men det vil koste rigtig mange penge og tage ca. 3 år fra ansøgning og til en evt. godkendelse. Det hjemmelavet middel vil desuden skulle igennem en masse test og vurderinger og det er ansøgers opgave at bevise at midlet også virker. Hvis så midlet ikke virker, så vil det hellere ikke kunne godkendes. Desuden er det hellere ikke tilladt at ændre på det bagefter.
Moral
I denne globaliseret verden, hvor der ikke er lang fra oplysning til udbredelse af nyheden, at kan det være svært at vide hvad der er tilladt og ikke tilladt når man snakker om bekæmpelsesmidler.
Mange havebruger ønsker naturligvis ikke at gøre brug af midler, som skader dem selv eller har en negativ langtidseffekt på miljøet, men ønsker samtidig hellere ikke at se deres have og måske "livsværk" gå til i sygdom og skrider så til værks.
Man kan sige at der i Danmark er godkendte midler tilrådelighed for alle slags sygdomme og skadedyr man kan møde i sin have, at det ikke burde være nødvendigt at lave dem selv. Ofte er det ikke det som er årsagen til at nogle laver midlerne selv. Mere den at man kan spare lidt penge og måske anvende ting man selv har stående i husholdningen og kan benyttes. Men måske også dette at man ikke ønsker at gøre brug af de kemiske midler, som er til rådelighed, selvom de er godkendt og afprøvet da man har en generelt frygt for at disse er mere skadelige for en selv.
Heldigvis er der ved at ske en generel holdningsændring hos mange havebruger, at det at benytte bekæmpelsesmidler efterhånden ikke har den hel store interesse, og at man lader nature klare sig selv i det omfang den kan. Ønsker man at alligevel at bekæmpe noget, søger man de grønne råd via hjemmesider, artikler og bøger. Men hvornår er et råd så grønt?.
Det er klar at hvis man ikke må debattere offentlig over emnet så kan man hellere ikke hindre folk i selv at "løse problemerne" og måske ikke altid på en miljøvenlig måde p.g.a. deres uvidenhed.
Andre mener at det kun er et spørgsmål om skat og afgifter og ikke miljø, der skal være afgørende for hvad man må og ikke må og kan f.eks. ikke forstå at glyfosat skal være tilladt frem for brugen af eddike. Selvom der er lavet en undersøgelse, der sagde at eddiken umiddelbart er mere skadeligt, end glyfosaten. Men godkendelsen er dermed en sikring i mod at de midler vi benytter også er rimelig harmløse, at bare fordi at noget er naturlig er det ikke giftig eller skadeligt. De giftigste ting vi har er i de fleste tilfælde naturlige, f.eks nikotin, der tidligere blev anvendt imod bladlus.
Det har været mange sager omkring brugen af " ulovlige" bekæmpelsesmidler og om ulovlig indførelse. De sager, hvor folk er blevet straffet har som regel været af grovere karakter, og rimelige nok og ikke fordi at en har benyttet lidt salt eller eddike hjemme på terrassen.
En af de mildere sager var en varmemester som benyttede eddikesyren, i sin boligafdeling og det er naturligvis ulovlig. Men dette problem løste man ved at skrive til vedkommen,hvorefter at dette stoppede. Ejendomsmesteren er desuden også en offentlig person, der har et ansvar for et område, hvor en masse mennesker har deres gang. Men havde den samme ejendomsmester derimod benyttet sig af lidt eddike på sin hjemmeadresse, havde man ikke skrevet til ham, med mindre at han havde overdrevet sit forbrug eller hældt kemikalierne direkte i kloakken. For nogle gange kan sager også blive lidt for pjattet og tage en masse unødig tid.
De mennesker, som jeg har talt med på bl.a. Plantedirektoratet og Miljøstyrelsen har en holdning, der siger at mange såkaldte grønne råd umiddelbart ikke bør føre til alvorlige problemer selvom de ikke er godkendt og dermed tilladt.
At nogle fodre deres høns med hvidløg, for at undgå mider eller benytter sprit og sæbe imod bladlus eller brændenælder imod lus osv. er hellere ikke de problemer de sidder med til daglig. Men spørger man dem om man må, så er svaret nej det naturligvis forbudt.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. februar 2008 kl. 23.01
Hej Søren.
Stor ros for din fremstilling. Den er sober og saglig, som jeg også kender lovgivningen fra mit erhverv.
Mvh. Hans.
Skrevet af: Jens Juhl, 21. februar 2008 kl. 16.35
Hej Søren. Det har du sørme arbejdet med. Jeg har dog en kommentar. Reglerne gælder for bekæmpelsesmidler. Rigtige økologer bekæmper ikke noget, vi forebygger. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge brændenældevand til bekæmpelse af bladmus. Det bruger man almindelig postevand til. Når jeg bruger padderokke te, så bekæmper jeg ikke noget, men forebygger svampesygdomme ved at styrke planternes cellemembran. OSV. Så det må man selvfølgelig gerne. man må også gerne fortælle om det både på sin hjemmeside og på anden måde.
Hvis andre bruger sådanne produkter til at bekæmpe med har de selvfølgelig et problem, men grundlæggende kan man ikke være i pagt med naturen og dyrke økologisk, vis man bruger bekæmpelsesmidler.
Skrevet af: Sivert Sørensen, 27. april 2009 kl. 10.40
Hej Jens. Jeg har en chili plante med en del bladlus i, og jeg har hørt at det søde materiale de danner kan være grobund for svamp. Hvordan er det du bruger padderokke te, og er der andre gode naturlige metoder til at holde planten sund? Ville du bare forsøge at skylle bladlusene af med vand?
Skrevet af: Jens Juhl, 27. april 2009 kl. 19.31
Padderokkete tror jeg ikke virker på bladlus, når de er kommet, men du kan bruge helt almindelig koldt vand. Kom det i en sprøjte du kan pumpe op og sprøjt direkte på bladlusene, støt chiliplanten lidt med hånden, og fjern nænsomt bladlusene med fingrene. Nænsomt overfor planten selvfølgelig.
Padderok bruger jeg som forebyggende middel. Sprøjt det på planterne og jorden, det styrker cellemembranen, og det bliver vanskeligere for sygdomme at trænge ind.
Du kan forebygge bladlus ved at skabe balance mellem dem og deres fjender. Plant tagetes, de tiltrækker svirrefluen, som bekæmper bladlus.
Det virker kun landsigtet, indtil du får balance i din have, må de bruge koldt vand.
Skrevet af: Sivert Sørensen, 28. april 2009 kl. 0.35
Tak. Har allerede vandet bladlusene af, det fungerede uden problemer. Havde dog ingen sprøjte, så brugte bare en vandkande, håber ikke vandtrykket har skadet planten selvom jeg støttede den. Gav den også lidt padderokke te, men meget fortyndet, for det læste jeg et andet sted at det skulle være, kan det passe?
Skrevet af: Jens Juhl, 28. april 2009 kl. 9.36
Tillykke med det. Man kan sagtens bruge envandkande.
Skrevet af: Lars Lund, 24. august 2015 kl. 13.54
God info
Det senetse jeg har fået i forbindelse med brug af f.eks. salt mod dræbersnegle ( forbudt også i henhold til dyreværnsloven) er fra fødevareministeren der siger :
"-Folk må selv om hvordan de kommer af med dræbersneglen i egen have, så længe de ikke gør noget, der er til skade for natur og mennesker og de ikke griber til ulovligt gifte. , alt andet er ude af proportioner. "
Og det kan så tolkes som man vil, for hvad er ulovlige gifte?
Miljøstyrelsen siger så:
"Reglerne er principielt sådan, at man – også som privat person – kun må anvende godkendte bekæmpelsesmidler til at bekæmpe snegle.
Det er dog et område hvor vi som myndighed fortrinsvis udøver kontrol med salg og markedsføring af midlerne og ikke udøver aktiv kontrol med privatpersoners anvendelse. "
mvh
Lars (Lasse) Lund
Skrevet af: Lars Holt, 24. august 2015 kl. 20.20
Jeg forstår ikke at nogen kan finde på at drysse salt på snegle (dyrplageri!) eller at bukke sig ned og klippe dem over med en saks.
Når jeg er på sneglejagt, har jeg en spade med (huk!), men møder jeg dem uanmeldt, træder jeg hurtigt og bestemt på hovedet af dem. De er tydeligvis døde med det samme.
Og det er arbejdsbesparende, hvis de døde snegle kan blive liggende der, hvor de døde, så de kan "tilkalde" slægtninge, der så kan få med spaden på tilbageturen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad må jeg selv fremstille og benytte af pesticid