Forum

Gråskimmel på vinplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Thyssen, 17. april 2008 kl. 12.56

Jeg har en vinplante (grønne druer) på en sydmur. Hen over sommeren bliver bladene grå og druerne tørrer ind. Jeg går ud fra, at det drejer sig om ovennævnte sygdom, men hvad kan jeg gøre ved det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 24. maj 2011 kl. 0.01

Hej Martin.

Det er jo noget tid siden du skrev spørgsmålet.
Jeg er lige kommet forbi, og har set dit spørgsmål.
Hvis du har planten endnu, kan du prøve at oversprøjte den hver uge med skummetmælk, dette er mit alvor.!
Det lyder måske som en morsomhed, men nogle rosenfolk fandt på det for flere år siden, og det virker måske på grund af mælkesyren.

Der er en side på denne hjemmeside med denne "adresse":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Der plejer jeg at læse og besvare de spørgsmål der evt. kommer.
Men jeg kan se, at mange har fundet ud af at skrive direkte til mig, og be' om de ca. 10 sider vindrue-pasnings-vejledning.

Men det kræver jo, at jeg har din mailadresse, så send mig den på min mailadresse, så får du de ca. 10 sider.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
Mail: hope@post.tele.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Hindbo, 1. august 2016 kl. 11.46

Hej Jeg er økologisk vinavler på Samsø.Nogle af mine Rondo klaser har fået noget mørkt skurvagtigt på nogle af druerne.Hvad er årsagen.Jeg har fået fortalt at det kan være gråskimmel.
På forhånd tak MVH Bjarne Hindbo

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 13.12

#Martin
Det er meldug, du har været udsat for. (Skummet)mælk er fint, men du kan god fortynde det med ti til 20 dele vand. Det eneste "mælk", der kan anvendes er valle. Så det er et stof, de findes i mælk, men ikke i valle, der er aktivt.

www.vinavl.dk/medlemsbilleder/036_Sygdom_small.jpg
#Bjarne
Vedhæftede billede viser en drueklase, der ser ud til at have skurv. Det er det ikke, men det antages, at klasen er skadet af et insekt under blomstringen. Debatten omkring fænomener er ikke slut på Vinavlerforum endnu.

Nyt svar til emnet »Gråskimmel på vinplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gråskimmel på vinplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider