Forum

Huller i havegangene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 14. maj 2008 kl. 19.25

Vi har i den senere tid set mange huller i havegangene.

Hullerne er på størrelse med en lillefinger. Kan det være "dræbersnegle"? Vi har prøvet at grave, for at se efter evt. snegle, men intet fundet.

Nu har det været meget tørt, så sneglene er ikke så synlige i øjeblikket, men en enkelt har vi dog set. det er bare et spørgsmål om tid, hvornår de dukker op.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det evt. kan være?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. maj 2008 kl. 21.25

Hvis dine havegange er græsbelagt, er mit bud, at det er råger og alleker som hakker efter larver.

Du kan nok finde de samme huller i græsplænen.

Især på let sandet jord kan der være mange huller.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 27. maj 2008 kl. 2.51

Hele min have er FYLDT med huller – jeg går ud fra det er mosegrise – findes der noget der kan lægges ned i hullerne som de kan spise for at udrydde dem. Der er flere hundrede huller – en mængde tulipanløg er ikke kommet med blomster i år – mandeltræet havde pludselig ingen rod og det samme med en storfrugtet mirabelle – mine rabarber er også mærkelig udseende i år og nogle blommetræer har det ikke godt – et er væltet og uden rod. Skovfogedæblets blade er begyndt at krølle sammen og jeg tror det også er mit lille juleæble der er startet med at krølle bladene sammen – er det mosegrisene der er i det hele? Kun udløbere fra mine jordbærplanter fra i fjor kommer frem i år moderplanterne er bare pist væk. Jeg er næsten grædefærdig. Det eneste jeg synes gror overvældende i min have er kurvebregner – de er 1½ m høje. HJÆÆÆÆLP. Hilsen Lise

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 27. maj 2008 kl. 7.50

Det lyder som om at du får travlt med at sætte mosegrisefælder!

Med så voldsomt et angreb var det måske værd at kontakte en professionel skadedyrsbekæmper. Spørg i din kommune.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 27. maj 2008 kl. 22.22

Hej lilium – tak for rådet – jeg er næsten klar over det er en umulig opgave for mig selv – min have er på 2800 kvm. – og de store huller er over det hele. Jeg prøver at høre hvad kommunen siger – tak nok engang. (jeg har prøvet med muldvarpefælder – men det gi'r ingen gevinst).

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 28. maj 2008 kl. 9.14

Hej Lise

Jeg er ked af at sige det men...

Det eneste rigtigt effektive middel når omfanget er så stort, er en bekæmpelse ved udlægning af phosforbrinte pellets. Phosforbrinte pellets/gasning
er uhyre giftigt og er ikke tilgængelig i håndkøb og må kun foreståes af autoriserede personer... professionelt skadedyrs reguleringsfirma, det samme gælder for ædegifte. Af ædegifte til bekæmpelse af mosegrise findes to typer med bromadiolon. Den ene er majs imprægneret med bromadiolon, og dette produkt kan bedst anvendes i perioden oktober – april, fordi mosegrisen i hele sommerperioden ikke er særlig villig til at æde tørre majs. Den anden type er udskårne æblestykker, som tilsættes en bromadiolon-opløsning. For begge typer gælder, at de kun må anvendes af autoriserede eller bemyndigede personer og af private kun i forbindelse med erhvervsmæssig drift.

Det er fint at du henvender dig til kommunen, nogle kommuner påtager sig ansvaret for bekæmpelsen, andre ikke, men henviser til privat bekæmpelse evt autoriseret privat firma.

Du kan læse lidt mere om mosegrisene her :

www.skadedyrlaboratoriet.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 29. maj 2008 kl. 0.36

Hej Svend
Tusind tak for din udførlige redegørelse omkring mosegrisene. Nu ved jeg hvad jeg er oppe imod – jeg vil i første omgang spørge hos kommunen – men de er nu så nærige at de ikke vil ofre penge på det – hellere nye vejskilte med byvåben på – det er jo noget der kan ses. Jeg har dog mod på at gå igang med udryddelse af mosegrisene – dræbersneglene tror jeg at jeg har godt fat i – jeg har ikke set nogen voksne endnu i år – kun 2–3 små og nogle enkelte æg. Jeg har vinbjergsnegle til hjælp – dem har jeg samlet i regnvejr og der skete virkelig en ændring i antallet af sneglene – men jeg har også selv haft travlt med pølsetangen og en spand i flere år. Nu udvider jeg til mosegrisene – bare ærgerligt jeg ikke tidligere vidste hvad alle de store huller var for nogen. Nu ved jeg en masse om bekæmpelse og hvilke veje jeg kan gå – så jeg udvider min jagt til også at omfatte mosegrisene.

Jeg kan jo prøve igen at sætte mine 2 muldvarpefælder – men vil have fat i de rigtige mosegrisefælder. Tak for hjælpen – jeg føler allerede en stor lettelse blot ved at vide hvad jeg kan gøre – og jeg er lige så stædig som – ja ikke en mosegris – men et æsel. :o)
Mange hilsner
Lise

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 29. maj 2008 kl. 12.10

Hej Lise

Tak for dine venlige ord.

Stædighed det får du bestemt også gevaldigt brug for, 1 mosegris kan få 4–5 kuld unger på en sæson ca 20 unger ialt og som hver især er reproduktive i 2–3 mdrs. alderen. Ikke for at tage modet fra dig men kun for at rådgive dig vil jeg anbefale at du allierer dig også med dine naboer således at de også på deres jorder forestår en bekæmpelse.

En mosegris bliver sjældent mere end 15–20 mdr gammel, det vil også sige at det bedste tidspunkt at sætte en bekæmpelse/regulering ind er forår eller sent efterår hvor bestanden naturligt reguleres og minimeres.

Jeg vil anbefale dig at bruge fælder og sakse der afliver dyret omgående og ikke levende fangst når antallet er så stort, så slipper du også for at foretage en måske ubehagelig aflivelse selv, husk også at det er dyreplageri at lade mosegrisen sidde i en fælde i en lang periode og at lade den dø af tørst og sult, 2 fælder/sakse er alt for lidt du kan ikke nå at fange flere end der reproduseres, nej antallet til 2500 m2 bør nok være 20–40 sakse og det er ørkesløs gerning hvis ikke bekæmpelsen også foretages på nært tilstødende arealer (hos naboer) p.g.a migration

Fælder beregnet til mosegrise kan købes mange steder. De er effektive, hvis man kan finde et godt lokkemiddel til at putte i fælden, der placeres som brugsanvisningen anviser. Fælden skal placeres over jorden i nærheden af et skud. Et frisk duftende æble er et godt lokkemiddel, man skal blot sørge for, at der ikke er andre frugter i nærheden.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 30. maj 2008 kl. 3.03

Hej Svend

Ja jeg kan godt se at 2 fælder ikke rækker til meget – og jeg vil helst undgå gift – men det kan jo blive nødvendigt – hvis fælderne ikke er effektive nok. Jeg har en bror der, her i sin efterlønsperiode har lavet masser af rottefælder i minktråd – han må kunne fabrikere nogle der også kan bruges til mosegrise. Jeg har haft rottegift udlagt i mit værksted – det stod der rimelig længe og pludselig var det væk – jeg fik igen fyldt op – denne gang er der lidt tilbage og noget er ligesom slæbt ud på gulvet, men bliver åbenbart ikke rørt mere (det er gemt inde i et lille "hus" af mursten så ingen af mine katte eller hunde kan komme til det for ikke at sige børn). Opdagede forleden at der var samlet en masse avisstumper i et hjørne derinde – så det har været rotter – jeg har fjernet "reden". Jeg går ud fra at mosegrise kun yngler under jorden?

Nu ved jeg da hvorfor der er SÅ mange store huller rundt om alle mine æbletræer. Det er de nedfaldne æbler som jeg ikke har villet bruge fordi jeg har dræbersnegle og ladet dem ligge til fuglene til vinter – så er det bedre at få dem samlet op hurtigst muligt – når den tid kommer – de kan jo glimrende bruges til madding i fælderne.

Jeg har en lang kampestensmur ud mod vejen og da jeg klippede hækken forleden på den udvendige side kunne jeg se at der også var kommet huller lige inden for muren – de kan ikke kravle under den for den går langt ned og der er smidt kampesten ned i cementen – men det er så mine tulipanløg de har fortæret – for der kom kun nogle enkelte – men løber de bare videre over muren og over vejen til naboen?

Jeg har 4 naboer der støder ind til min grund – det er temmelig unge mennesker og de 3 af dem er ikke rare at snakke med – de 2 pga de ikke klippede hækken der var ved at gå ud i bunden fordi den efterhånden var blevet 4 m høj. Jeg klippede min halvdel og så begyndte naboernes at vælte over til mig – nå ja så begyndte jeg at klippe/save det væk der lå over til mig og så kom først den ene kone og så manden og skabte sig noget så frygtelig. Jeg sendte bud efter hegnssynet og det blev aftalt at jeg skulle save hækken godt ned så der kunne komme nogle bløde skud at klippe i (han havde nemlig ikke noget at gøre det med!) – vi underskrev begge et stk. papir hvor vi skrev under på det aftalte – men nu vokser hækken op igen – så dem skal jeg ikke over og have møgfald af igen. Det er også små haver med lidt græs og fliser – de 3 steder.

Jeg kan snakke med nogen jeg kender lidt bedre – så kan de måske få det bragt rundt – og gårdejeren der ligger lidt henne kan jeg også snakke med – om der er et problem der – han skal også snart få det bredt ud. For som du skriver er det faktisk umuligt at udrydde hvis de også huserer hos naboerne. Jeg er startet med de 2 fælder jeg har og skal have fundet mine rottefælder (klapfælder) så låner jeg nogle rundt hos mine drenge og min bror – og giver det gevinst i nogen af fælderne så køber jeg nogle flere, så der virkelig kan blive sat en bekæmpelse i gang. Så sidder jeg og tænker – jamen hvad nu hvis de har unger og man fanger moderen – jamen så sulter ungerne jo og dør – og det vil jeg ikke have det godt med. Så er det måske bedre at vente til sidst på sommeren – med den helt store indsats. Min bror plejer at skyde rotterne der går i fælderne af minktråd – det går hurtigst.

Her må jeg nok hellere lade være med at tage fælden med på vej på arbejde og lukke dem ud igen, som jeg gjorde med musene for nogle år siden. Mon den yngste af mine katte kan finde på at fange mosegrise? – den fanger masser af mus – så mange at jeg for første gang i mange år har fået både nødder og valnødder :-) – den gamle kat på 16–17 år går bare og hygger sig.

Jeg har ikke haft mulighed for at få ringet til kommunen da jeg har umådelig travlt på arbejdet (2 syge + 1 fyret) – men jeg kan i hvert fald ringe i uge 24 da starter min ferie – og så er der rigtig tid til at gå i gang med at skaffe fælder hvis kommunen siger nej – og fælderne ikke giver gevinst.

Tak fordi du gjorde opmærksom på at der skal bruges mange fælder – men man kan nu også købe en del fælder for det en prof. skal have – det er sikkert ikke billigt. Går der ingen i de få fælder jeg starter med – kan det ende med at jeg må bide i det sure æble og bede om prof. hjælp. Det er jo heller ikke billigt med alle de planter og træer de ødelægger.

Jeg krydser fingre for at jeg får nogle i fælderne.

Mange hilsner og tak
Lise

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 30. maj 2008 kl. 9.42

Hej Lise

Ædegifte til bekæmpelse af mosegrise med bromadiolon. vil jeg aldrig anbefale og selv kun bruge i meget begrænset omfang og i helt specielle tilfælde.

Faktisk har man kunnet konstatere et alt for højt indhold af bromadiolon i danske ugler,rovfugle og rovdyr. Aktivstoffet er det samme som i rottegift og for rotter har man som bekendt kunnet konstatere resistens.

Det siger vel sig selv at man hvis man vælger at bruge den slags gifte at området skal afspærres og opmærkes med advarselsskilte. Og området skal afsøges hver dag i en meget lang periode for indsamling af døde dyr så giften ikke rundspredes og afliver andre.

Fælder og sakse er ok og katten må også godt tage et par stykker.

Ved levende fangst vil jeg ikke anbefale genudsætning, kun hvis der er til et naturområde hvor mosegrisene ikke kan lave migration til kultiverede områder, heller ikke selv om du måske kunne være fristet til at genudsætte dem ved nogle måske besværlige naboer :)

En udlægning med gasudviklende fhosforbrinte ville jeg anbefale og bruge. Det er effektivt og hurtigt og der vil ikke være fare for omgivelserne, spredning,eller for efterfølgende restkoncentrationer.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 31. maj 2008 kl. 0.09

Hej Svend

Jeg har tidl. været plaget af muldvarpe – rigtig mange skud. Her brugte jeg carbid – og det hjalp.

Først efter et par år kom der igen skud – her har jeg så fanget 3 muldvarpe i år og det er gået i ro med dem. Mosegrisene som jeg dog aldrig har set – kun alle hullerne – ja det er lige ved at være for meget for mig. Så jeg overvejer kraftigt at få prof. hjælp. Jeg er ikke en årsunge mere og det vil tage al min fritid – jeg er stadig på arbejdsmarkedet – men i flexjob pga. et 12 år gammelt kronisk piskesmæld, så det er begrænset hvad jeg kan klare, selv om min stædighed er stor. Jeg kan dog se at en prof. vil kunne gøre det rigtigt – hvor jeg må prøve mig frem. Du nævner gasudviklende fhosforbrinte – men er det noget man selv må anvende – hvis det er, hvor kan man så købe det?

Jeg er glad for alle dyr – men her må jeg bide tænderne sammen og sige til mig selv at her er det nødvendigt med et indgreb. jeg har været inde og kigge på hjemmesiden "skadedyrene" og i længden vil det nok være det både letteste og måske også det billigste og jeg er fri for at skulle grave så mange fælder ned og holde rede på hvem fælderne tilhører (kan dog skrive navn på med permanent tusch).

Jeg var også inde og se billeder af dræbersneglene og beskrivelsen af dem – men en del af dem jeg har samlet op til aflivning i kogende vand – har haft ligesom striber på ryggen – jeg mener de var sorte – er det mon også de rigtige dræbersnegle – de er sammen med dræbersneglene. Her hos mig har jeg bemærket at de færdes 3 og 3 – men det kan jo være tilfældigt.

Åh hvor er det en lettelse at jeg her inde på havenyt har fundet én der virkelig ved noget om skadedyrene.

Jeg tænkte på om det vil være en fordel at køre med en fræser i den jord der ikke bliver benyttet – der er nu græs som bliver slået hver uge, både mht snegle og mosegrise?

Mange hilsner
Lise

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 1. juni 2008 kl. 1.09

Hej Lise

Nej phosforbrinte pellets dem kan du ikke selv købe,
Det kræver en speciel uddannelse og autorisation.

Det er det samme man kan bruge til muldvarpe, det er særdeles effektivt, og giver ikke efterfølgende giftspredningsproblemer. karbid ville jeg aldrig selv hverken bruge eller anbefale det er alt for usikkert resultat i forhold midlets besværlighed og farlighed.Og man opnår som oftest blot at muldvarpene /mosegrisene lukker gangen eller flytter midlertidigt over til naboen for så at vende tilbage når du har brugt alt dit karbid.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 2. juni 2008 kl. 0.39

Hej Svend
Carbiddet ryger til omladepladsen sammen med bladanen. Jeg er hunderæd for den slags. Det samme gælder alt det nye der kan tage pletter af tøj – det er jo også farligt at få både på hænder i øjne og indånde – jeg forstår ikke det må være fremme i fri handel.

Nå men det kan jeg jo bare lade være med at købe.

Hav en god dag.

Mange hilsner
Lise

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 2. juni 2008 kl. 9.38

Hej Lise

Det er kloge og meget sympatiske ord du skriver, ja man skal lade være med at købe den slags, og lader man være med at købe, så bliver de heller ikke fremstillet, med udsigt til økonomisk gevinst kan der desværre til tider være meget langt til moral og ansvarsfuldhed.

Overforbruget af kemikalier når desværre ofte uanede højder når man bliver plaget af skadedyr og hvis lidt virker, så må meget jo virke endnu bedre, er ofte en holdning der kan være udpræget hos de skadedyrs plagede mennesker og ganske forståeligt for midlet er jo blot noget man kan købe i håndkøb og så kan det vel heller ikke være så farligt, og man kan sagtens være misinformeret om farligheden. Men det er det oftest og man kan jo udrydde enhver form for liv i haven og nærmeste omgivelser og forgifte grundvand o.s.v det er kun et spørgsmål om docering, midlets giftighed og nedbrydningstid. Et simpelt eksempel er f.eks udlægning af skræmme duft midler/kemikalier såsom naftalin og paradiklorbenzol på lofter, som i virkeligheden gør huset sundhedsskadeligt og uegnet som menneskebolig blot i misforståelse over for de pågældende kemikaliers giftighed og sundhedsskadelige virkning på også mennesker og det blot for at skræmme en husmår væk og over til naboen.

Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 2. juni 2008 kl. 22.34

Hej Svend – når jeg kommer i gang med udryddelse af mosegrisene skal jeg nok meddele resultatet til jer alle – der kan jo altså også godt gå sport i at fange dem.

Min ferie i fjor i Norge blev en aften jeg var ude at gå en tur, kun til en snegletur. Jeg kunne ikke gå ét skridt uden der var fyldt med snegle så jeg zigzaggede helle turen og mine nye kondisko så ikke pænest ud bagefter for jeg trådte dem simpelthen ihjel med hælene. Uff. Det underlige var at det var ved en grusgrav hvorfra de kørte tørt "sand" fra.

Her hjemme burde skovløberne også tage et kig i skoven – der vrimler med dræbersnegle – der er også sorte men de rødbrune er ikke til at tage fejl af. Selv inde i de aflukkede hundeskove i de nyrejste skove er det ikke til at færdes uden at træde på det kryb.

Nå men jeg er spændt på hvordan det går med mosegrisene – de to sidste aftener jeg har været ude og kigge efter snegle har jeg stadig ikke set nogen – så det er indtil videre gode tegn, men pølsetangen og spanden står parat.

Hav en rigtig go' sommerdag i morgen.

Mange hilsner
Lise

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 3. juni 2008 kl. 11.02

Hej Lise

Jo tak og i lige måde og god jagt. :)

www.youtube.com/watch?v=dJDnZQFLdpQ&feature=related

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

Nyt svar til emnet »Huller i havegangene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Huller i havegangene

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider