Forum

Blålignende biller

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise, 20. maj 2008 kl. 19.10

Jeg har fået besog af en masse biller i min have. de ermatte og lyseblå, med lidt orange pletter. jeg ved ikke hvad det er for nogen, har aldrig set dem før – kender nogen til dem og hvad skade de evt gør, og hvordan kommer jeg af med dem?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2008 kl. 9.23

Hej Louise

Hvor store er billerne?

Hvor store er de orange pletter og hvor på billen er de placeret?

Jeg tør godt komme med et usikkert bud, selv om jeg ikke kender flere detaljer (der findes ihvertfald 200 arter af bladbiller i Danmark – og mere end 26000 arter i verden)...:

Det kunne være bladbillen Chrysomela tremulae, som kan æde ganske mange blad især fra pil og poppel. Det er en hurtig fætter til at formere sig – udvikling fra æg til voksen tager ca 4 uger og der kan komme op til tre generationer indenfor den samme sommer.

Videnskabsfolk er lidt bekymrede, fordi sprøjtning med bacillus thurigensis i larvestadiet har medført at dette insekt har udviklet resistens overfor denne
bakterie.

Så det der syntes at være en smart genvej fører altså til, at både firmaer som udvikler såkaldte bekæmpelsesmidler, erhvervsgartnere og alle vi andre må tænke nyt = traditionelt / økologisk:
Undgå monokultur.

Sørg for opformeringssteder og gode vækstmuligheder for konkurrerende insekter og evt naturlige fjender (fugle æder formentlig larver af insektet).

Så du kan nok ikke sådan lige komme af med dine små blå gæster...

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Blålignende biller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blålignende biller

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider