Forum

Dræbersnegletid?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 22. maj 2008 kl. 23.32

Har været så heldig at "arve" 7 større rhododendrons (opgravet i Marts). De skal naturligvis i haven. MEN!

De kommer fra en dræbersnegleinficeret have og hvad gør man så?

Ja, den eneste løsning syntes at være at sætte dem i karantæne, så de blev alle sat i 90L murebaljer på et øde og knastørt industriområde uden anden beplantning i miles omkreds.

Nå går jeg så og spejder efter snegle! Per dags dato (22/5) har jeg endnu ikke set skyggen af snegle, æg, spor eller lign. Hvornår kan jeg med sikkerhed hvide at jeg ikke slæber de djævle hjem i haven?

Med andre ord: Hvornår på sæsonen ser man de dyr?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 23. maj 2008 kl. 8.55

Der er næsten ingen i år (kulden i april må have slået dem ihjel) – de første så jeg midt februar i år, så hvis du ikke kan se noget, så er der ikke nogen snegle.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 23. maj 2008 kl. 9.11

PS: køb en spand ferramol sneglegift og drys et lag i hver af murerspandene – så skulle den sag være klaret.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 23. maj 2008 kl. 21.34

Næsten ingen snegle i år? jo jo – de er bare ikke så store endnu, men de elsker mine tagetes! For 2 uger siden "plukkede" jeg 10 (små) snegle på to små planter.

Men jeg håber vi får en varm sommer, så de tørrer ud og jeg kan have mine tagetes i fred!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 26. maj 2008 kl. 8.18

Der er forbavsende få her (bor mellem ved Værløse og Stenløse- hører til de "udsatte steder" når der er frost). Hvis du bor tæt ved vandet "kystklima", så kan det være derfor, at du har mange snegle.

Vi havde en del snegle i februar og marts, men de forsvandt i april da vi havde 9–10 nætter i træk med frost. Jeg kan også se, at der er meget ukrudt f.eks. fuglegræs i år i bedene, og mit gæt er at det er fordi der ikke er ret mange snegle til at æde det.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 30. maj 2008 kl. 1.24

Altså, tak for svar, men I svarer jo i øst og vest. Jeg har INGEN erfaring med dræbere, og vil bare gerne vide hvornår de er så talrige, at hvis jeg ingen ser, så ER der ingen. Juni, Juli, August?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. maj 2008 kl. 7.55

Hej Skovmand

Helt sikker er det vanskeligt at blive medmindre man går til kemien – og tager ulemperne med godt humør...

Men ved at vide bare en smule om den iberiske skovsnegl's biologi kan man finde andre løsninger end kemien.

Dræbersnegle beskytter sig selv mod udtørring ved at finde hulheder nær ved jordoverfladen. Under en dynge fugtige blade, under brædder, grene, tæt ved stængler og lignende.

De forlader deres opholdssted og leder efter føde eller steder egnede til æglægning, når luftfugtigheden er så høj at risikoen for udtørring er lille.

De lægger æg i juni – august og september.

Eftersom dine rhododendron jo nok endnu står i karantæne, kan du lave en sneglefælde i hver balje på en simpel måde: Læg en håndfuld salatblade på jordoverfladen – hæld en liter vand ud over dem og dæk de fugtige salatblade til med to – tre rabarberblade. Nu følger en morgentjans, som består i at undersøge om der er snegle i "fælderne".

Hvis du i en periode på 14 dage ikke finde en eneste snegl / æghob i fælderne, så tør jeg godt vædde med dig om, at der ikke er nogen snegle i baljerne.

Venlig hilsen
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 4. juni 2008 kl. 0.43

Hej Lone,
Og hvis du taber rytter du min have på 3500 kvm for snegle ;-)

Nyt svar til emnet »Dræbersnegletid?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegletid?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider