Forum

Dyr i tomaterne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Madsen, 25. maj 2008 kl. 19.03

Jeg har før haft frilandstomater. Nu har jeg lige samlet mit drivhus, og deri er tomater, agurker, salat, peber mm. Opdagede i dag, nogle af bladene på mine tomater er blevet lyse ude i enden, og nogle af dem krøller. Jeg kiggede efter – og fandt dyr på undersiden af bladene. Nogle er grønne, de fleste er hvide. 3–4 mm lange m. lange ben. Nærmest som hvide myg. Jeg har mast ca 50 stk nu her. Er noget i panik, for hvad skal jeg gøre? Vil lige sige, jeg kun dyrker økologisk – så går ikke i gang med giftige ting :-)
Har taget billeder, men man kan ikke lægge dem ind?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 25. maj 2008 kl. 21.30

Hej Dorthe

En af mine venner sætter altid Tagetes sammen med tomaterne i drivhuset. Hun siger, at det har en meget gavnlig effekt på utøj i tomater og agurker. Jeg skal selv prøve i år. Det er da et forsøg værd.

Med venlig hilsen
Kirsten

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. maj 2008 kl. 8.27

Det er meget naturligt at tomatblade krøller, de hvide lus er nok hvide fluer som er lette at bekæmpe med insektsæbe som du selv kan lave, 1 del sprit,1del flydende brun sæbe, 8 dele vand. Det er ganske ugiftigt.

Mvh. Svend Høst

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Madsen, 26. maj 2008 kl. 12.47

Tak for begge jeres råd. Jeg vil både give en gang insektsæbe samt plante tagetes.

Tak for hjælpen!

Nyt svar til emnet »Dyr i tomaterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dyr i tomaterne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider