Forum

Bøgelopper og bøgeskjoldlus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul Kjærgaard, 4. juni 2008 kl. 21.14

Hvert år hvor jeg skal klippe min bøgehæk,har jeg problemer med bøgelopper og hvis jeg ikke beskytter mig, bliver jeg bidt masser af steder, hvilket er temmeligt ubehageligt.

I år, hvor maj måned samt i skrivende stund, varme dage med sol fra morgen til aften, altså tørkelignende. Vores hæk er nu blevet utroligt angrebet af bøgeskjoldlus og bladene er blanke og fedtede som aldrig før.

Hvad kan jeg gøre for at bekæmpe både bøgelopper og bødeskjoldlus?

Håber inderligt at der findes gode råd!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. juni 2008 kl. 7.26

Du må også se at få mejsekasser op i haven. Det hjælper godtnok ikke i år, men er en mere langsigtet løsning. Husk 28 mm til blåmejse og 32 mm indflyvningshul til musvit. Overskud af kasser giver større valgfrihed og muligheder for 2. kuld.

Det er vanskeligere at bekæmpe i år (2008) med den varme i har haft og skadevoldernes formering er gået hurtigt.

Tænk langsigtet, og sørg også for, at jorden forbedres over tid under hækken med kompost eller jorddække, så rodforholdene bedres. Pas derimod på med kvælstofholdig gødning, der kan ændre N-indholdet i saften og gøre planterne mere sårbare for sugende skadedyr.

Nyt svar til emnet »Bøgelopper og bøgeskjoldlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bøgelopper og bøgeskjoldlus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider