Forum

Hvorfor sætter de ingen agurker?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Dueholm, 11. juni 2008 kl. 20.54

Alle mine agurkeplanter i drivhuset er fyldt med blomster, men de sætter ingen frugter. Vi har plukket 2 agurker, og der ser ikke ud til at være flere på vej. De få der har været er bleet gule, visnet og faldet af. Jeg kan se at de har lidt gule blade, én ekspert fra den lokale planteskole mente det var trips. Har derfor sprøjtet med insektsæbe, og det ser ud som om angrebet til dels er stoppet. Så er der nogen der har prøvet det samme – eller/og har erfaringer med udrydelse af trips?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juni 2008 kl. 22.06

Det er et lidt vanskeligt spørgsmål at besvare, men umiddelbart lyder det som vandmangel.

Hvordan dyrker du dine agurker? Hvor høje er de på nuværende tidspunkt?

Hvad type af agurker er det?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. juni 2008 kl. 17.03

Beskærer du planten, så agurkerne ikke vokser direkte på hovedstammen? Gør de det, vil de andre augrker ofte visne og falde af.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Dueholm, 14. juni 2008 kl. 11.18

Hej,

Jeg dyrker agurkerne i plantesække på kapilærkasser. De får grøntsgagødning i vandet. Jeg har tomater på samme måde – og de ser ud til at have det fint. Planterne er vel godt en meter nu, og sætter hele tiden nye skud og blade. Det er skoleagurker – DANINO eller noget i den retning. Jeg har selv sået dem.

Jeg har ikke beskåret planten, så blomsterne kommer på hovedstammen under et blad.

Håber at disse oplysninger kan hjælpe – er der nogen der har prøvet med rovmider?

Lisbeth

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. juni 2008 kl. 11.37

OK.

Er jorden i plantesækken fugtig -hvis ikke så prøv at vande direkte i plantesækken.

Skoleagurker skal beskæres ellers bruger den al sin energi på afsætte sideskud. Så prøv at beskære sideskuddene over et par blade. Ellers er der nok kun at have lidt tålmodighed. Vækst og frugtsætning begynder at harmonere på et eller andet tidspunkt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. juni 2008 kl. 13.24

Hej.

Jeg har også agurker i kapilærkasser, og oplevede sidste år, at de blev gule og smed de små agurker. Jeg har en teori om, at agurker ikke kan lide at få fyldt 15–20l koldt vand direkte fra hanen ned i kassen til rødderne. I år fylder jeg kasserne med forvarmet vand fra vandkander, der står til forvarmning i huset en dags tid. Indtil videre går det forrygende, men det giver en del beskærerarbejde.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Hvorfor sætter de ingen agurker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvorfor sætter de ingen agurker?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider