Forum

Gråskimmel på tomatplanter i drivhuset.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karl Nielsen, 10. juli 2008 kl. 22.21

Jeg har to slags tomatplanter i drivhuset, hvor den ene slags hedder Elin.

Elin tomaterne er plantet med tre planter i en almindelig kapillærkasse, og nu er de blevet angrebet af gråskimmel på bladene. De andre tomatplanter (kryddertomater), agurker og chili planter ser ikke ud til at være angrebet.

Jeg har søgt en del på nettet, uden at finde et godt råd til bekæmpelse af gråskimmel uden brug af sprøjtegifte, idet jeg på ingen måde ønsker at bruge gift i drivhuset, så hellere undvære tomaterne.

Jeg har nu i en 2 liters forstøverflaske, blandet vand og Atamon (det man bruger ved syltning) i det forhold som anbefales på Atamon flasken til skylning af sylteglas.

Efter 2 gange over 2 dage, at have sprøjtet tomatplanterne grundigt med Atamon blandingen, er alle spor af gråskimmelen på tomatplanterne helt væk og planterne ser ikke ud til at have taget skade af behandlingen.

Jeg kan ikke se, at planterne har været angrebet af gråskimmelen med råd angreb til følge, så jeg håber jeg har fået bekæmpet angrebet i tide, og kan anbefale andre at bruge Atamon som bekæmpelsesmiddel mod gråskimmel i drivhuset.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2008 kl. 8.17

Husk at holde 2 vinduer åbne døgnet rundt efter sankt hans/ 1 juli.

Ellers bliver fugtigheden i drivhuset alt for høj.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Gråskimmel på tomatplanter i drivhuset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gråskimmel på tomatplanter i drivhuset.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider