Forum

Røde små myrer i kartoflerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kaja Hansen, 20. juli 2008 kl. 16.44

Når jeg graver kartofler op nu, vrimler det med små røde myrer. Jeg ved ikke om de gør skade, men vil gerne vide hvorfor de er der og hvad de lever af? Mine kartoffeltoppe blev pludselig gule, uden kartoflerne dog havde taget skade.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 20. juli 2008 kl. 21.27

Myrer gør ingen skade i kartofler-det er mere en tilfældighed at de er der!

Mange potter af forskellige planter bliver hos mig invaderet af myrer og disse planter trives overordentlig godt-faktisk er jeg glad når en potte har myrer! De gør at jorden er veldrænet, tilfører en højere temperatur og de frigør næringsstoffer og slår skadedyr ihjel-faktisk betragter jeg dem i den anledning som nyttedyr.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juli 2008 kl. 10.41

Hej Kaja

De gule kartoffeltoppe kan skyldes virusangreb eller en fremskreden virkning af kartoffelskimmel.

Hvis det er kartoffelskimmel, kan du hindre smittespredning til kartoflerne i jorden ved at fjerne toppen nu.

Se mere under skadedyr og plantesygdomme – spalten til venstre for denne.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Røde små myrer i kartoflerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Røde små myrer i kartoflerne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider