Skrevet af: Jens Aage Andersen, 8. august 2008 kl. 10.17
Jeg har haft svære angreb af spindemider i mit drivhus 2 år i træk.
De angriber først agurkerne og er derefter gået løs på peber og tomater.
Jeg fjernede alle agurkeplanter og prøvede derefter at sprøjte de resterende planter med en imidacloprid opløsning (en kop Bayer myregranulat opløst i 2 l. vand) og det ser ud til at samtlige mider er væk nu.
Er der andre der har erfaringer med imidacloprid mod spindemiderne?
Skrevet af: Lilium, 8. august 2008 kl. 10.24
Til alles orientering om midlet se link
www.cheminova.dk/dk/produkter_02/warrantpicus/
Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2008 kl. 13.51
Hej Lilium og Jens Aage Andersen.
Når man leder lidt videre fra Lilium's link bliver det svært at bevare godt humør – desværre.
I Frankrig og Canada har myndighederne ud fra et forsigtighedsprincip forbudt brugen af imidacloprid-holdige pesticider i så forskellige kulturer som solsikker (bejdsning af frø), kartofler og blåbær.
Der har gennem 15 år været forsket intenst i mulige sammenhænge mellem skadevirkninger hos bier samt andre nytteinsekter og der har været gentagne forlængelser af forbudsperioder.
Der er fra producenterne restriktive anvisninger omkring brugen af midlerne m.h.t. håndtering ved opblanding og udsprøjtning. Der er meget forskellige anvisninger på hvor mange dage, der bør gå fra udsprøjtning til de forskellige afgrøder kan anvendes.
Der er erkendt skadevirkning hos mindre pattedyr, som har været udsat for imidacloprid-holdige midler.
Et forsigtighedprincip bør af disse grunde føre til, at der imod spindemider på planter i hobbyvæksthuse alene anvendes rovmider, galmyg eller sæbevand.
Forsigtighedsprincippet bør også give anledning til omtanke i plantevalg og i tilrettelæggelsen af planternes vækstbetingelser.
Eksempelvis får frilandsagurker "hjælp mod spindemider" fra edderkopper og andre rovinsekter. Det kunne jo være næste års udfordring at dyrke en sort, som kan lykkes på friland.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Jens Aage Andersen, 8. august 2008 kl. 15.06
Tak for responsen til jer begge
Imidacloprid indgår i et utal af godkendte insektmidler og bliver brugt som loppekur til katte og hunde. så jeg forstår ikke dem med skader på små pattedyr helt.
Jeg er ikke sikker på at jeg vil spise afgrøderne fra de behandlede planter efter at have læst sidste indlæg, men i et mere eller mindre lukket drivhus bør midlet kunne bruges til at udrydde bestanden af spindemider og derved forhindre overvintrene "røde hunner" i at starte forfra næste forår.
Et drivhus uden spindemider er nok ønsketænkning, men chancen bliver nok større ved selv at fremdrive planterne og at man sikrer sig at der ikke er overvintrene mider i huset.
Skrevet af: Annette Søndergaard, 8. august 2008 kl. 16.57
Hej Jens Aage.
Imidacloprid ved jeg intet om, men jeg har haft rigtig, rigtig gode resultater med at sætte rovmider ud i mit drivhus. Jeg har (7–9–13) ikke set en eneste spindemide, siden jeg satte rovmiderne ud engang i forsommeren – sidste sommer var spindemiderne en sand plage. Om spindemiderne er helt udryddet, ved jeg ikke, men der er i hvert fald oprettet en form for balance :o)
Med venlig hilsen
Annette
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. august 2008 kl. 21.13
Kære Jens Aage
Måske får du lyst til selv at gå videre med studierne...? Jeg har tidligere omtalt Imidacloprid perifert på.http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/543.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Imidacloprid mod spindemider