Forum

Bakteriekræft i blomme – hvad gør jeg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 8. september 2008 kl. 12.58

Mine to unge blommetræer er angrebet af noget, jeg antager er bakteriekræft, og nu vil jeg gerne vide, hvordan træerne skal behandles.

Træerne er en Opal og en Italiensk sveske, som jeg plantede for 8 år siden. Nu har flere af hovedgrenene fået døde barkpartier, enkelte steder med opsprækkende bark og gummiflod. Alle de døde barkpartier er opstået omkring en død kvist. I sommerens løb har der været enkelte grønne kviste med blade, som pludseligt visnede. Det ligner symptomerne på bakteriekræft, sådan som det beskrives her på Havenyt.

I haven står der en række store kirsebærtræer med mange døde grene og masser af gummiflåd. Det har jeg ikke før bidt mærke i, men nu er det gået op for mig, at de kirsebærtræer må have meget bakteriekræft, så smittekilden er tæt på.

Men hvad skal jeg gøre ved blommetræerne? Hvis jeg saver alle de angrebne grene væk, bliver træerne stærkt amputerede.

Kan man nøjes med at skære den døde bark væk ind til sund bark og desinficere såret med sprit? Det har jeg gjort ved kræftangreb på æbletræer med godt resultat, men bakteriekræft er jo en helt anden sygdom.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. september 2008 kl. 16.41

Hej Ulrik

Hvis du skal gøre dig nogle forhåbninger om at komme af med kræften skal du skære ind til frisk ve og brænde det syge herefter. Ikke noget med at komme det i komposten. Det er også vigtig at du er meget omhyggelig med at rengøre dit værktøj så du ikke bliver ved med at overføre nye spor. Dette glemmer mange mennesker. Hvis du ikke kan komme af med det er der kun en udvej og det er at vælge andre sorter. Jeg havde selv for nogle år siden et æbletræ, der blev ved med at få kræft og jeg benyttede det samme værktøj, uden at gøre det rent, og kunne ikke forstå at jeg ikke kom af med det. jeg tror at du skal flambere værktøjet for at være hel sikker

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. juni 2020 kl. 10.12

Der står tit, at man skal rengøre sine beskæringsredskaber. Hvordan gør I det? Med sprit? Tager det svampe?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2020 kl. 10.33

Jeg bruger alm. husholdningssprit, som jeg dypper saksen ned i.

Nyt svar til emnet »Bakteriekræft i blomme – hvad gør jeg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bakteriekræft i blomme – hvad gør jeg?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider